Foto: Lena Walderfelt

Filmer om tro, hopp och livet

Ta del av tankar och ord om att hitta det heliga och om att leva här och nu. Karen och Lena guidar oss i några korta filmer. Se filmerna här.

En påskhälsning i förundran och samhörighet.

I alla tider har människor fått tänka om. En omskrivning av ’tänka om’ är ’omtanke’. Karen Holm, betraktelse, med musik framförd av James Ellison, Nina Hagdahl och Erik Tegenborg.

Andakt i fastetid med Lena and Valentine på engelska, men med svenska undertexter.

Vandring med handling

Vägarna förändras, men vi fortsätter framåt. Vi slår följe och stöttar varandra. Kolla vad kaplan Lena har hittat.

Nyårsandakt med klockringning från våra fem kyrkor.

Det närmar sig, nu är det riktigt nära. Vi är på väg. Vi söker värme och beskydd i Östra Ryds kyrka fjärde advent.

Mörkret ger vika – om midvinter, mirakler och en människas betydelse. Toner och tankar kring tredje advent från Ljusterö.

Andakt på andra advent från Österåkers kyrka och Åkersberga.

Andakt på första advent från Roslags-Kulla kyrka.

Vad händer när vi dör? Det vet vi inte, men vi vet en del om vad som händer med oss som blir kvar. Kyrkogården är en mötesplats för levande och död. En plats för minnen, samhörighet och mognad. Här kan vi känna närvaro. Under allhelgonahelgen påminns vi om döden och ger liv åt våra minnen.

Konstfilmer från Roslags-Kulla kyrka

Roslags-Kulla kyrka har inte mindre än åtta kungliga porträtt. Dessutom finns många tavlor från tidigt 1600-tal. Kyrkan har ett nära samband med Wira bruk. Här får du se mycket av det och annat intressant.

Konstfilmer från Östra Ryds kyrka

Östra Ryds kyrka har en för vårt lands kyrkor unik tavelsamling med verk från 1500-, 1600- och 1700-talen. De flesta har skänkts av medlemmar av Braheätten. Här kan du ta del av några.

Tro & liv

Gud syns inte och kan inte påvisas genom vetenskapliga experiment. Men tron är som kärleken, något vi behöver och lever av när vi får ta emot den och gärna ger vidare.

Bli medlem i Svenska kyrkan

Välkommen att bli medlem i Svenska kyrkan. Det gäller både om du vill bli medlem för första gången eller om du tidigare varit medlem och vill bli det igen.