Ett besök till kyrkogården

Nyhet Publicerad Ändrad

När våren kommer är vi många som ger oss ut till kyrkogårdarna och besöker våra gravar. Vi minns dem vi saknar, planterar nya blommor och plockar bort våra gravlyktor. Här kan du läsa om några saker du behöver tänka på när du besöker kyrkogården efter vintern.

Ett besök till kyrkogården

Kanske stöter du på en vaktmästare i full fart med att vårstäda eller plantera vårens blommor. De finns där för att hålla i ordning på hela kyrkogården men även för att hjälpa dem som kanske inte själva har möjlighet att sköta om sina gravar.

Vid vårstädningen som påbörjas veckan innan påsk plockas alla gravlyktor bort. Ta därför gärna hem din lykta om du vill spara den till nästa år

Få hjälp med plantering och skötsel

Alla som vill kan beställa skötsel, plantering och dekorationer så att graven hålls fin året runt. Det är kyrkogårdsförvaltningen som sitter på pastorsexpeditionen i Tegneby du ska kontakta för att teckna ett sådant skötselavtal.

Gravar kan skyltas med små skyltar

Efter vintern är det bra att ta en extra titt på graven. Har det dykt upp en liten grön skylt på graven så betyder det att pastorsexpeditionen vill komma i kontakt med en anhörig eller någon annan med anknytning till den som är gravsatt. Oftast skyltar vi för att vi saknar någon som kan ansvara för graven, men det kan också vara för att stenen står ostadigt eller att vi behöver nya adressuppgifter. Många väljer att efterhand lämna tillbaka sina gravar. Då skyltas de med en liten svart skylt som det står återlämnad på. Det är för att andra släktingar ska ha möjlighet att kontakta oss om de vill behålla graven.

Gamla gravar och gamla avtal

Kyrkogården är full av gamla gravar som har stått där stadigt i över hundra år. Har du funderat på hur länge gravarna kommer att stå kvar? Det som styr är vilken överenskommelse som gjordes när gravplatsen kom till. Vissa äldre gravar har avtalas om att få finnas kvar för alltid. De avtalet kan gå i arv så länge det alltid finns någon som ansvarar för graven. Men de flesta gravar har en begränsad tid för hur länge rätten till gravplatsen finns kvar. Hur lång den tiden är står på det gravbrev som varje person som ansvarar för graven har.

Gravrätten och begravningsavgiften

För alla som gravsätts i nya gravar ingår 25 års gravrätt. Det betalas av begravningsavgiften som ingår i skatten. Det gäller alltså både för medlemmar och icke medlemmar i Svenska kyrkan. Du behöver aldrig vara orolig för att graven ska tas bort utan att du vet om det så länge du är gravrättsinnehavare på graven. Du får ett brev hem när gravrättstiden börjar ta slut och vill du ha den kvar kan du välja att betala en avgift och förlänga gravrätten med 15 år.

Gravskötselavtal

Vi kan hjälpa dig att plantera och sköta om en grav du ansvarar för. Snart planterar vaktmästarna för våren och sommaren. Hör av dig till oss på pastorsexpeditionen så hjälper vi dig att teckna ett skötselavtal.

När du har frågor

Kyrkogårdsförvaltingen har telefontid kl. 9-12 måndag till fredag.
När du ringer till växeln så får du tre alternativ. För frågor om gravrätt, gravrättsinnehavare eller skötselavtal är det knappval 3 du ska välja.

Söker du en grav?

Funderar du vart en släkting ligger begravd kan vi hjälpa dig om graven finns på någon av våra kyrkogårdar. Men du kan även leta själv bland gravar i hela Sverige. svenskagravar.se är en websida där du kan hitta uppgifter om en speciell grav. Olika sökfunktioner gör den riktigt användbar. Riksarkivet.se har också många olika register där du kan söka uppgifter som handlar om släktforskning.

Vy över en kyrkogård på Orust

Begravning och gravar

Svenska kyrkan på Orust har på statens uppdrag hand om begravningsverksamheten i Orust kommun. Vi hjälper dig oavsett om du är medlem i Svenska kyrkan eller inte.