Foto: Kyrkbyrån/JE

Fundera mera

Samtal utifrån ett tema och en musikalisk ram med prästerna John Alstersjö, Egil Midtbø och kommunikatör Ellen Jansson Weist. Här kan du se seriens alla avsnitt - ett lite längre och ett bonusavsnitt på varje tema!

Under pandemin var vi många som hade tid att fundera mer än vanligt och många excitentiella frågor kom till ytan. Svenska kyrkan på Orust ville möta detta och det blev bland annat programserien Fundera mera. Och eftersom frågorna är lika aktuella oavsett tid och rum kan du titta på dem igen och igen. Kontakta oss gärna om du vill fortsätta samtalet.

Fundera mera: om en ok tro

Blir allt bra när man har en tro? Är mitt sätt att tro okej? Vad gör jag när tron kännas kravfull? Ellen Jansson Weist samtalar med Egil Midtbø. Sång och musik: Lollo Jonasson och Hans Blomberg.

Fundera mera: om döden

Tänker du oftare OM jag dör än NÄR jag dör? Varför dör vissa ”mitt i steget” och andra när de ”levt klart”? Nära-döden-upplevelser, är de verkligen sanna? Är det okej att längta efter döden? Ellen Jansson Weist samtalar med John Alstersjö.

Fundera mera: om stark och svag

Är det viktigt att vara stark? Och i så fall inför vem – dig själv, andra eller kanske Gud? Inför vem kan du visa dig sårbar? Ellen Jansson Weist samtalar med Egil Midtbø.

Fundera mera: om pilgrim

Är tystnad en bristvara? Längtar du efter att stanna ekorrhjulet en stund? Vill du utmana din kropp? Söker du efter något, kanske Gud? Ellen Jansson Weist samtalar med Egil Midtbø om att pilgrimsvandra. Vill du prova på pilgrimsvandring? Ta chansen!

Fundera mera: om makt

Vem bestämmer i ditt liv? Har du erfarenhet av maktmissbruk? Är Greta en profet i vår tid? Är det okej att vilja göra karriär? Ellen Jansson Weist samtalar med Ninni Alstersjö.

Fundera mera: om förlåtelse

Betyder förlåt ”det gjorde inget”? Vad är lättast, att förlåta sig själv eller andra? Är det okej att inte vilja förlåta alls? Ellen Jansson Weist samtalar med John Alstersjö.

Fundera mera: om oro

Vad oroar dig just nu? Din hälsa, ditt jobb, ekonomin, barnen, klimatet – eller stressen inifrån, den som är svår att sätta ord på? Jag får inte oroa mina barn, hur ska jag klara av att vara den starka? Ellen Jansson Weist samtalar med Egil Midtbø.

Fundera mera: om glädje

Glädje smittar, men kan den också provocera? Går det att komma åt glädjen genom positivt tänkande? Var Jesus en glad prick? Ellen Jansson Weist samtalar med John Alstersjö.

Fundera mera: om hopp

Vad är du orolig över just nu? När måste man "gilla läget" och när vågar man hoppas på förändring? Kan bön göra någon frisk, bryr Gud sig? Ellen Jansson Weist samtalar med Egil Midtbø.

John Alstersjö och Ellen Jansson Weisti Fundera mera-studion.

Fundera mera: om identitet

Är du den du vill vara? Vill du vara den du är? Kan du påverka din identitet eller är allt redan förutbestämt? Skulle Jesus ge mig rådet att bygga mitt varumärke? Ellen Jansson Weist samtalar med John Alstersjö.