Flyktingarna i Mellansel

Nyhet Ändrad

Ditt engagemang behövs!

Det har minskat något på antalet flyktingar bland kommunens flyktingplacering i Mellansel på grund av att några familjer har flyttat från Mellansel och några familjer har skaffat eget boende. De flyktingar som bor kvar i Mellansel och i eget boende, alltså inte längre i kommunens regi, finns inte med i statistiken som redovisas av kommunen.  Enligt senaste statistik från kommunen bor ett 70-tal flyktingar under kommunens ansvar i Mellansel men totalt sett så är det ca 80 ukrainska flyktingar. Totalt är det ca 30 barn i åldern 0-18 år

Massflyktsdirektivet är förlängt fram till 2024 på grund av situationen i Ukraina och kan förlängas ytterligare ett år. Vad som händer efter mars 2025 när massflyktsdirektivet upphör är ännu så länge oklart men så länge kriget pågår i Ukraina så finns fortfarande behovet av att få bo kvar i Sverige.

De flesta av flyktingarna i Mellansel har börjat SFI i Örnsköldsvik och har ett stort intresse av att lära sig svenska och få arbete.

- Flyktingarna hälsar att de trivs otroligt bra i Mellansel och de är så tacksamma för all hjälp och stöd som de får. Det är så värdefullt att det fortfarande finns intresse från såväl allmänhet, föreningar och samhällets olika funktioner att hjälpa och stötta flyktingarna så de får en så bra tid som möjligt medan de är här i Sverige, säger Anette Edler som är diakon i Anundsjö församling.

Några av flyktingarna i Mellansel har kommit in i arbetslivet men det är flera av dem som vill ha hjälp att komma ut i arbeten och tjäna sitt eget uppehälle. Dagersättningen från migrationsverket är mycket låg och med dagens stigande priser är det svårt att få ekonomin att räcka till.

Arbeten sökes

Har du kännedom om lediga arbetsuppgifter/arbeten som skulle kunna erbjudas till ukrainska flyktingar i Mellansel så kontakta diakon Anette Edler.

Samma lagar och regler för arbete gäller för flyktingarna som för svenskar.

Öppen kyrka

Framtidskyrkans Öppen kyrkas café varje torsdag mellan kl 17.30- 19.30. Hit söker sig många av flyktingarna för att få fika och prata en stund. Vi önskar att fler personer som pratar svenska vill komma på en kopp kaffe och prata svenska med flyktingarna.

Det behövs ingen föranmälan för att komma till caféet eftersom det är öppet varje torsdag förutom de torsdagar som infaller då skolorna har lov.

Medmänniskor i Mellansel MM

Medmänniskor i Mellansel, MM är ett nätverk för flyktingarbetet. Gruppen träffas en kväll i månaden för att lyfta frågor kring flyktingarbetet i Mellansel. Vill du engagera dig i MM så är du varmt välkommen, kontaktuppgifter finns nedan.

Vill du ge en gåva?

Swisha och märk med "Act Svenska kyrkan"

123 241 28 72 Anundsjö församling

Det går även bra att ge gåvan direkt till Act Svenska kyrkan, se nedan.

Gåvorna gör skillnad i Ukraina

Situationen för Ukrainas befolkning är fortsatt mycket svår. Din gåva behövs.

Ge en gåva