Sankt Paulis vänförsamling Pärnu-Jakobi

Vi har en vänförsamling i Estland sedan 1991. Den heter Pärnu-Jakobi och ligger i Halinga kommun i sydvästra delen av Estland, 90 km från Tallin.

Vi har en vänförsamling i Estland sedan 1991.

Den heter Pärnu-Jakobi och ligger i Halinga kommun i sydvästra delen av Estland, 90 km från Tallin. Det är det största samhället i trakten, som är en glest befolkad jordbrukstrakt. Från Pärnu Jaakupi är det 26 km till Pärnu vid Rigabukten. Pärnu med sina långa sandstränder sina många Spa och som särskilt sommartid drar turister i massor.

Pärnu Jaakopi heter orten och dess kyrka Pärnu-Jakobi. Vi har haft våra vänkontakter i 30 år nu sedan Estland blev självständigt. Hade vi inte haft en pandemi skulle vi nog ha firat stort. Vi har under denna tid besökt varandra, haft olika läger tillsammans i båda länderna, haft resor, konserter, läger och hjälpt varandra på olika vis. Många vänner har hittat varandra. Några har t.o.m. hittat sin livskamrat tack vare dessa resor och utbyten.
Vi har följt varandras liv och utveckling och vi har under alla dessa år bett för varandra i respektive församling.

Vi i Sankt Pauli församling har fått lära oss en hel del om våra vänners tuffa historia från ett land som varit under ockupation under lång tid och som ändå ligger så nära oss.  Från Ösel till Gotland är det ca 16 km fågelvägen och från Tallinn till Stockholm 378 km.

I vår församling har vi kunnat samla in pengar till vår vänförsamling och försökt stötta på de sätt de har behövt. Vi kunde i början stödja med hjälp till de byggnader de behövde rusta upp och de fick också precis i början av vår kontakt tillbaka församlingshemmet som varit konfiskerat under den sovjetiska ockupationen. Vi har också fått vara med att restaurera kyrktornets tak för att nämna ett par exempel. En del stöd skickades också till ortens ålderdomshem och olika hjälp och stöd vid jultid för fattiga familjer.

Vi har i mötet fått uppleva hur äldre personer, från våra båda församlingar, blivit mycket goda vänner trots att de inte kunde prata varandras språk och förstå varandra alls. Men genom att delta i en resa/ett läger, träffas och upptäcka att de delade samma tro o liv, även om det såg lite olika ut.

De senare åren har deras kör varit här på besök och sjungit i vår kyrka. Vi har varit på Pilgrimsdagar i Estland och vandrat tillsammans. Vi har kunnat stötta dem lite i deras mål att bli ett Pilgrimscentrum i Estland.

Estlands ärkebiskop, Urmas Viilma fick som ung tjänsten att vara först diakon för att sedan vigas till präst, i just Pärnu-Jakobi församling. Under den tiden var han också ett antal månader på besök i Sankt Pauli församling och bodde hos vår dåvarande kyrkoherde Stig Andersson. För 10 år sedan gick han från sin tjänst i vår vänförsamling till att bli landets ärkebiskop.

Under den tid vi haft kontakt har vi sett just vänskapen som viktig. Under det senaste året har vi ibland hörts av till Jane Vain, som nu är diakon. (det ser lite annorlunda ut i den Lutherska kyrkan i Estland, man blir först diakon för att sedan prästvigas. Det är också prästbrist, så man har nu diakon och en tillresande präst vissa söndagar och gudstjänster).

Vi har fortsatt be för varandra och jämfört coronaläge och olika restriktioner i varandras länder. Det är fint att veta att det finns många människor i Sankt Pauli och i Pärnu-Jakobi som ber för varandra.

Det är något särskilt att träffa en ny person som pratar ett språk man inte kan, att få en stor kram och känna att man möter en vän. Många är de samtal som förts med udda glosor på alla tänkbara språk, gester och vilken lycka det är att ibland få upptäcka att ordet man letade efter heter nästan samma sak på bådas våra språk! Tycker du det låter spännande? Du kan gå med i Facebookgruppen: ”Friendship of St Pauli and Pärnu-Jakobi”. Där kan du se lite mer och höra t. ex. hur deras kör låter.

Hälsningar!

Kristina Bengtsson, diakon

Vill du vara med och stötta vår vänförsamling?

Swisha din gåva till 123 675 45 10,
mottagare ”Sankt Pauli - övrigt”, märk betalningen ”Estland”.
Eller använd bankgiro 5081-4425, märk gåvan ”Estland”