Foto: Björkekärrs församling

Uppmuntrande sång för de äldre

Nyhet Publicerad

När kyrkans personal inte längre kan komma till äldreboendena kan de istället uppmuntra med sång utomhus. Så gör Björkekärrs församling som bjöd på Pärleporten och andra klassiker i vårsolen vid Björkekärrs hus.

Björkekärrs församling bjöd på skönsång i vårsolen vid äldreboendet Björkekärrs hus.

- Vi funderade på vad vi skulle kunna göra nu när vi inte får besöka de äldre. Vi frågade personalen om vi kunde komma och sjunga utanför huset och de var jättepositiva, berättar diakon Jenny Odälv.

Och initiativet blev väldigt uppskattat. Ett fyrtiotal fick hjälp att komma ut på balkongerna. I solhatt, med något läskande i handen och på behörigt avstånd, fick de lyssna till "Pärleporten" och andra välkända klassiker.

- Det blev succé och kändes jätteroligt! Planen är att kunna fortsätta med detta. Nästa gång hälsar vi på hos boendet Otium här i Björkekärr, säger Jenny.