Populärt kapell blir ännu vackrare

Nyhet Publicerad

Nu har Östra kapellet åter öppnat efter en omfattande restaurering. Gamla målningar har återigen fått komma fram i ljuset.

Det återöppnade Östra kapellet har förändrats efter en omfattande restaurering efter branden i april 2018. Kapellet var stängt, efter ett blixtnedslag i taket som orsakade stora skador, men öppnades i november. Från utsidan kan man se det nya taket i skiffer som är mer likt ursprunget från 1861. De stora förändringarna finns dock på insidan. Ny färgsättning, en omgjord orgelläktare och inte minst målningar som dolts i många år.

I samband med att den invändiga putsen demonterades hittades tre väggmålningar i koret. Frescomålningarna är utförda av den kände Göteborgskonstnären Georg Pauli 1899. Målningarna täcktes med vitmålade spånskivor i samband med en tillbyggnad 1955. I samband med renoveringen efter branden beslutades att målningarna skulle tas fram igen. Restaureringen av målningarna blev omfattande eftersom spikar hade slagits rakt in i konstverken när reglarna bakom spånskivorna sattes upp.

Bänkarna har fått ny klädsel, väggar och tak ny färg och i taket hänger en ny cirkelformad lampa med strömsnål led-teknik. Orgelläktaren är också omgjord. Det finns flera förändringar som inte är så påtagliga som dränering och el- och teknikstyrning. En ny kransgård finns också. Kostnaden beräknas till cirka 20 miljoner och Göteborgs begravningssamfällighet svarar själv för ungefär 8 miljoner efter ersättning från försäkringsbolag.

Kapellet på Östra kyrkogården är uppfört i nygotisk stil. Det invigdes 1861. Arkitekt var J H Strömberg, som också står bakom kyrkogårdens utformning. Sedan hösten 2017 är kapellet en neutral ceremonilokal för såväl borgerliga begravningar som begravning enligt Svenska kyrkans ordning eller andra religiösa ordningar. Byggnaden är kulturminnesmärkt.

Text: Hasse Jonsson

Gör en rundtur i Östra kapellet