MatRätt - Göteborgs första matsvinnsbutik

Nyhet Publicerad

Den 13 mars var det dags för invigning av MatRätt - Göteborgs första matsvinnsbutik. Räddningsmissionens ordförande Joakim Hagerius, biskop Susanne och Tomas Evertsson, vd för Willys, var med och klippte bandet på Flatås torg.

- Göteborg har vuxit isär de senaste tjugo åren. Medan plånboken har blivit tjockare hos en del har den blivit tunnare hos många andra. MatRätt vill respondera på matfattigdomen i Göteborg, men är också ett hållbarhetsinitiativ. Det slängs mycket mat i onödan idag.

Det säger Joakim Hagerius, ordförande för Räddningsmissionen som står bakom butiken MatRätt. Med hjälp av kyrkor och församlingar, företag som Axfood där Willys ingår, samt många hängivna händer och givare har drömmen om Göteborgs första hållbarhetsbutik nu blivit verklighet.

- Jag har jobbat som präst i 28 år och de senaste åren har nog alla vi som jobbar inom kyrkan upplevt att människor knackar på våra dörrar och frågar efter mat. Att det finns matfattigdom idag är ovärdigt. Men att själv kunna ta kommandot över sitt liv är viktigt, därför är jag så glad över detta, säger biskop Susanne som också är här för att välsigna butiken.

200 personer är redan medlemmar i MatRätt. Alla är välkomna att handla, men medlemmar får handla till ett förmånligare pris. Inne på hyllorna är fräsch mat upplagd, ibland med något tilltufsad förpackning och med kort datum. Ida-Lina Frisell är butikschef och berättar att målet är att maträdda 300 ton mat varje år - mer är förstås välkommet. Till sin hjälp har hon två medarbetare och 7 personer som arbetstränar, som idag får testa på kassaapparaterna. Det är många som väntat på att få handla.

Text: Karolina Braun

Tre hållbarhetsmål för MatRätt:

Ta hand om matsvinnet
MattRätt kan hjälpa där grossister och leverantörer ligger på för stora lager, eller där butiker inte säljer allt de har i sitt lager när bäst före-datumen närmar sig, eller för att förpackningen fått ny design och den gamla utgått. Det innebär att vad som finns i affären kan variera från dag till dag beroende på vad man får från sina leverantörer.

Bekämpa matfattigdomen
Alla får handla , men varorna har två prislappar, en för vanliga konsumenter och en för medlemmar. Den som har svårt att få ekonomin att gå ihop kan bli medlem och får då handla till ett lägre pris. Det här är ett värdigt sätt att gå och handla utan att exkluderas i valet av varor, vilket kan stärka självkänslan när livet ter sig tufft och utanförskapet känns överväldigande.

Arbetsträning
Att arbeta i affären kan vara en hjälp på vägen ut i arbetslivet för den som behöver extra stöd.

@matrattgbg
raddningsmissionen.se/matratt

Örgryte pastorat bidrar till Räddningsmissionens arbete under 2020 med 70 000 kronor till verksamheten.

Maträtt ger värdighet

MatRätt, Göteborgs första ”social supermarket” har nyss slagit upp dörrarna. Jag stämde träff med Samuel Haugstvedt, projektledare för MatRätt, mitt uppe i de sista veckornas förberedelser.