Samtal utomhus, på promenad och digitalt - sätt att motverka ensamheten i coronatid.
Foto: Karolina Braun/Sofia Stensby

Kyrkan vill motverka ensamheten

Nyhet Publicerad

Hur kan vi bygga gemenskap när vi måste hålla avstånd? En fråga som präglat Svenska kyrkans arbete under coronapandemin och som skapat nya sätt att motverka ensamheten.

Många som söker sig till kyrkan behöver en plats där de kan bli sedda. När coronapandemin kom blev många utestängda.

– En stor känsla av overklighet drabbade oss när vi förstod att vi måste stänga ner gudstjänster och verksamhet. Men ganska snart började vi fundera på hur vi kunde ställa om, berättar Jonathan Andersson, präst i Örgryte församling i Göteborg.

Kyrka utomhus
Idag har församlingen hittat former som fungerar. Gudstjänster och verksamhet är igång men har anpassats till restriktionerna. Och mycket går att göra utomhus.

– Lekplatser har blivit nya mötesplatser! Här finns ofta bänkar där våra diakoner kan möta upp för samtal. Under en promenad går det också bra att samtala. Det har blivit många mil till fots för diakonerna, konstaterar Jonathan.

Församlingshemmets skyddade innergård visade sig också vara en utmärkt plats för både gudstjänst och gemenskap.

– Det har blivit en uppskattad plats att vara på. Här har vi haft café hela sommaren. En besökare berättade för mig att det här har varit den bästa sommaren på länge, berättar Jonathan.

Kreativitet och ansvar
Livesänd veckomässa. Inspelade gudstjänster till äldreboenden. Pysselpaket till barngrupper. Och många telefonsamtal. Kreativitet och fantasi saknas inte, samtidigt som restriktionerna hela tiden måste vägas in.

– Vi som kyrka måste vara ansvarsfulla. Människor måste känna sig trygga när de kommer, säger Jonathan.

Digitala möten
I grannförsamlingen Härlanda märkte pedagog Sofia Stensby i våras att många ungdomar bar på oro. Särskilt gymnasieungdomarna.

– De var en bortglömd grupp. Deras givna sociala sammanhang försvann och stort eget ansvar lades på dem. Deras framtidsångest lättade inte precis.

Sofia öppnade digitala rum där den som ville kunde komma in och säga hej. Hon höll daglig kontakt med sms och hade också många samtal, digitalt.

– Att bara fråga ”Hur mår du idag? kan öppna upp ett samtal med många dimensioner. Jag upplever att många unga idag saknar en vuxen som lyssnar. Här har kyrkan en viktig uppgift; att finnas där och förmedla för de unga att de får lov att vara som de är - utan prestationskrav.

Någon som lyssnar
Behoven av samtal fortsätter. I höst har Sofia startat en ny chatt och ska utbilda sig i själavård för unga. Kyrkan måste ständigt vara i förändring för att möta människor där de är, menar hon. Även Jonathan i Örgryte tror på en fortsättning på de nära mötena, oavsett om de sker digitalt eller fysiskt. Under allhelgonatiden som vi står inför just nu, kan både sorg och svåra tankar komma upp till ytan.

– Tveka då inte att ta kontakt med din församling. I kyrkan finns präster, diakoner och andra som är där för att lyssna. Ingen ska behöva bära allt ensam, avslutar Jonathan.

Artikeln är publicerad i Aftonbladet Göteborg 2020-10-28.