Kyrkans interiör i Minecraft med bl.a. altare och orgel.
Foto: Sofia Stensby

Bygger minecraftkyrka för gemenskap

Nyhet Publicerad Ändrad

En skalenlig kyrka i minecraftmiljö där barn kan umgås och spela tryggt. Det har nu blivit verklighet i Härlanda församling i Göteborg. I församlingens minecraftvärld handlar det om att bygga och skapa, men också om att samarbeta i en trygg gemenskap

– Jag har sett andra församlingar ordna minecraftaktiviteter, men jag har faktiskt inte sett någon församling bjuda in till en egen värld. Att barnen kan få känna gemenskap i den här världen är fantastiskt! säger Härlanda församlings pedagog Sofia Stensby, som ligger bakom idén.

Församlingsherde Martin Lindblad håller med:
­­­­– Det här blir ett sätt att aktivt umgås och inte bara se någons ansikte på en skärm. Det är en spännande idé att kunna vistas i kyrkan trots restriktionerna, genom en avatar i ett spel.

Coronastängningen väckte idén

Det var efter julhelgerna som Sofia funderade över digitala alternativ till kyrkans stängda barngrupper. Och när två barn i hennes närhet började spela Minecraft föddes idén om att skapa en digital gemenskap i minecraft.

– Kyrkan kan erbjuda en trygg spelvärld som samtidigt går att koppla till den kristna värdegrunden, som att vara en bra medmänniska och en god förvaltare av skapelsen, menar hon.

Nybörjaren Sofia fick god draghjälp av unga ledare i Härlanda församling. Under sammanlagt 58 timmar under en helg byggde de kyrkan, bit för bit. Stort engagemang lades på att få till en skalenlig kyrka med alla detaljer: alltifrån ett innertak i fyra lager till predikstol med uppslagen bibel och rätt design på vaktmästarens mixerbord. Lämpligt nog hade kyrkan nyligen fotograferats invändigt för Google Maps, vilket var till god hjälp. Härlanda kyrkas raka och strama linjer passade också väl in i minecraftformatet.

En trygg miljö för barnen

Och intresset för minecraftkyrkan är redan stort. Flera barn i åldrarna 7-12 år är inne och spelar. Första uppdraget är att bygga ett eget hus och varje vecka kommer ett nytt uppdrag. Barnen som spelar måste vara kända och det är juste spel som gäller i världen.

– Både barnen och deras vårdnadshavare måste godkänna vissa regler. I minecraftkyrkan lämnar man sina vapen i vapenhuset och kyrkan är upplyst så att det inte ska finnas några monster, s.k. mobs, innanför väggarna, berättar Sofia.

Ur kris föds utveckling

De anställda och kyrkans unga ledare har en roll att vara just ledare och förebilder i världen och se till att ingen hamnar utanför. Även om de vanliga grupperna kommer igång så småningom vill Sofia att minecraftkyrkan ska få finnas som mötesplats så länge den är relevant.

– Jag tänker att ur kris föds utveckling. Nu har vi haft ett år med kris – ska vi nu gå tillbaka till att göra exakt som förr, eller vågar vi tänka utanför den berömda boxen? avslutar Sofia.