Närbild på en känga på någon som står i en ring med andra.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Klimatvandring

Vandra för klimatet mellan Örgryte pastorats kyrkor. Vandringen är en möjlighet till inre reflektion över hur du, tillsammans med andra, kan bidra till en mer hållbar värld.

Hur långt är du beredd att gå för en hållbar planet? Delta du också i Sveriges största pilgrimsrörelse för klimatet! Klimatvandringen är en del i Pilgrim's Walk For Future. Du kan själv arrangera en klimatvandring - eller hämta inspiration här.

Så här gör du en klimatvandring i Örgryte pastorat:

1. Läs igenom walkforfuture/budskap
  2. Samla gärna ihop några stycken att gå tillsammans med.
  3. Ladda ner kartan här nedan. Bestäm sträcka. Kanske gör ni en längre vandring och vandrar mellan alla sju kyrkor. Kanske vill ni bara gå en del av sträckan, eller dela upp och gå olika sträckor under en period. Glöm inte matsäck när ni ger er ut!
  4. Varje kyrka på kartan är ett stopp. Här kan ni ta paus, kanske äta något samt dela och reflektera med varandra kring en fråga om hur ni kan leva mer hållbart i era liv. Till inspiration kan ni läsa tankar på vägen vid varje kyrka (se längre ned på sidan).
  5. När ni är klara: Registrera gärna era steg som ni gått tillsammans på Pilgrim's Walk For Future's stegräknare Stegen räknas med i den globala stegräknare på Pilgrim's Walk for Futures hemsida.
  6. Ta med dig tankarna som vandringen gett - kanske har du kommit fram till några konkreta förslag till förändringar i ditt eget liv.

Tankar på vägen

Klicka på kyrkan som du passerar längs vägen. Här hittar du en kort tanketext, ett bibelord och en fråga att fundera över. Fundera och dela tillsammans - eller bär med dig frågan till nästa stopp. Under rubriken ”Att göra” hittar du inspiration till en konkret handling som du kan ta med i din vardag på lite längre sikt.

Klicka på bilden för att ladda ner en karta Foto: Helena Sandström
Pilgrim's Walk for Future Foto: Pilgrim's Walk for Future - Läs mer om Pilgrim's Walk for Future
Kollage med en kvinna i grå tröja med diakonemblem och händer som knyter en känga.

Vandrar långsamt för snabbare omställning

Annika Spalde är diakonen som aldrig värjt sig för att aktivt handla för en bättre värld. Idag är Annika pilgrimsledare på Pilgrim’s Walk For Future och menar att det går att förändra världen steg för steg. Kanske är det just det långsamma tempot som paradoxalt kan leda till en snabbare omställning.