Foto: Panduro /Magnus Aronson, Ikon

Anta utmaningen i Olaus Petri kyrka: Virka figurer till vår nya julkrubba!

Nyhet Publicerad

13 stycken virkningskit står redo. Nu söker vi dig som vill vara med och virka en förtjusande julkrubba med figurerna från Jesu födelse. Antar du utmaningen? Hämta ut garn, stoppning och beskrivning hos oss – lämna på egen hand in figuren till krubban i Olaus Petri kyrka i Örebro.

Nu söker vi dig som vill vara med och virka någon av figurerna till den nya julkrubban i Olaus Petri kyrka! Julkrubban består av totalt 13 figurer.

Virka figur till julkrubban: Så går det till

För att vara med, kontakta Anette Hållgärde på e-post anette.hallgarde@svenskakyrkan.se eller telefon 019-15 47 10 eller Karin Iller på e-post karin.iller@svenskakyrkan.se eller telefon 019-15 46 20 – så bestämmer vi en tid när du kommer och hämtar ut ditt virkningskit.

Överlämningen av virkningspåsen sker vid Olaus Petri församlingshem på Sofiagatan 2. Vi är vanligtvis på plats vardagar mellan kl. 10.00 och 15.30. Vi träffas på säkert avstånd utomhus, utanför ingång D på gården.

Världens sötaste julkrubba? Garnet och beskrivningarna för den virkade julkrubban är från Panduro. Foto: Panduro

Påsen du får med dig hem innehåller material och en beskrivning med mönster för att virka en figur till krubban. Figurerna virkas med virknål 2,5 (vi har ett par virknålar men du som har en egen 2,5-nål får gärna använda den!).

Lämna in figuren i stallet

När du är klar med din figur får du på egen hand, någon gång mellan den 15 och 17 december, placera ut din figur i det lilla stallet i Olaus Petri kyrka. När du hittat fram till stallet väljer du ut en bra plats för din virkade figur.

Den 18 december har vi tillsammans skapat en julkrubba som pryder kyrkan i juletid.

Vi lottar ut julkrubban nästa år

När tillfälle ges (vi hoppas på år 2021!) arrangerar vi ett lotteri med den virkade julkrubban som vinst. Lotteripengarna går oavkortat till det diakonala arbetet i Olaus Petri församling. På webben kan du läsa mer om Svenska kyrkans diakoni, matbank och det sociala arbetet i Olaus Petri kyrka

Olaus Petri församling

Olaus Petri kyrkogata 4,

Telefon: Informationsservice 019-15 45 00 Här kan du läsa aktuella öppetider.

E-post: olauspetri.forsamling@svenskakyrkan.se

För direktkontakt med församlingsexpeditionen i Olaus Petri, ring 019-15 46 61.

Kontaktlista med alla medarbetare i Olaus Petri församling

Länk till: Olaus Petri församling på Facebook
Olaus Petri församling på Instagram
Olaus Petri församlings Youtubekanal

Olaus Petri kyrka
Storgatan 40, Örebro
Kyrkan är öppen tis, ons, fre kl. 10–15, tors kl. 10–18 samt under helgerna i samband med gudstjänst

Mässa:
Söndag kl 10 Högmässa.
Onsdag kl. 7.30, torsdag kl. 18.
Bönegrupper:
Vardagar utom onsdag kl. 8. morgonbön
Måndag kl. 18 bönegrupp för föräldrar
Onsdag kl.10 Hannagruppen

Plan över kyrkan (pdf)

I Olaus Petri församling bor drygt 25.600 personer (april -22). Den är belägen i norra Örebros centralare delar. Församlingen ligger inom Örebro kontrakt och Strängnäs stift i Svenska kyrkan.

Läs mer om Olaus Petri församling