Foto: Cecilia Andersson

Svenska kyrkan stöttar KIF Örebro

Nyhet Publicerad Ändrad

Svenska kyrkan Örebro pastorat kliver in som partner till KIF Örebro DFF. "Tjejerna, deras inställning och laganda imponerar. Därför kommer Svenska kyrkan och KIF Örebro att inleda ett samarbete. Vi tror på laget, på Örebro och på lika villkor", säger kyrkoherde Ewa Selin.

Nu är det klart att Svenska kyrkan Örebro pastorat väljer att satsa på flick- och damfotbollen i Örebro.

– Kanske vinner KIF Örebro mot Västerås BK30 på söndag och säkrar en plats i damallsvenskan nästa år. Kanske gör de det inte. Oavsett det så har tjejerna, deras inställning och laganda imponerat. Därför kommer Svenska kyrkan och KIF Örebro att inleda ett samarbete. Vi tror på laget, på Örebro och på lika villkor, säger Ewa Selin, kyrkoherde för Svenska kyrkan Örebro pastorat.

För KIF Örebro betyder stödet enormt mycket.

– När Svenska kyrkan hörde av sig var de tydliga med att de vill stötta oss, oavsett hur det går på söndag. De vill vara med och utjämna ojämlikheten i förutsättningarna mellan killar och tjejer i fotbollen. För oss betyder deras stöd enormt mycket, de kliver in och stöttar oss när vi behöver det som mest, säger Björn Andersson, klubbchef i KIF Örebro.

Att lyfta de orättvisor som flickor föds in i är något som Svenska kyrkan just nu har extra fokus på.

– Det går inte att blunda inför hur olika förutsättningarna ser ut för kvinnliga och manliga idrottare, eller för kvinnor och män i stort. Även inför årets stora julinsamling lyfter Svenska kyrkan detta. Insamlingen heter En flicka är född och fokuserar helt på de förtryck och orättvisor som flickor föds in i runt om i världen, bara för att de är flickor, säger Ewa Selin.

Hon är också imponerad över insatsen på plan, men också över Örebroarnas insatser vid sidan av planen.

– Trots skador och en minst sagt pressad ekonomi, har de unga spelarna i KIF Örebro gått ut på planen och gett precis allt. Många örebroare har dessutom utanför planen swishat pengar för att stödja klubben i deras utsatta läge. Det är imponerande.

Samarbetet innebär att Svenska kyrkan kliver in redan nu som partner inför säsongen 2019 – oavsett om det blir OBOS Damallsvenskan eller Elitettan.

Fotot: Anders Lennartsson (präst och församlingsherde i Nikolai församling), Maja Regnås (spelare), Anna Näppi (präst och t.f. församlingsherde i Mikaels församling), Frida Svensson (spelare), Freja Olofsson (spelare), Johan Svedberg (präst och församlingsherde i Olaus Petri församling.