Kyrkoval örebro pastorat

Pulsen på de sex olika nomineringsgrupperna i Örebro pastorat

Nyhet Publicerad

Har kyrkans betydelse för samhället förstärkts under pandemin? Vilken verksamhet är du mest stolt över? Vilka effekter ser du av besparingarna som gjorts? Och hur ska vi locka medlemmarna att rösta? Den 19 september är det kyrkoval och frilansskribenten Gunnar Sundell har tagit pulsen på företrädarna för de sex nomineringsgrupper som kommer att ställa upp i valet till kyrkofullmäktige i Örebro pastorat.

Pulsen på: Borgerlig samverkan med Annica Zetterholm i Örebro pastorat

"Kyrkan är till stor hjälp i många människors kriser. Jag har upplevt det själv. Jag fick enormt mycket hjälp när jag behövde den, därför ville jag ge lite tillbaka och engagerade mig i kyrkopolitiken.” - Annika Zetterlund från Borgerlig samverkan i Örebro pastorat. Läs hela intervjun här.

Pulsen på: POSK med Gabriel Sjölin i Örebro pastorat

”Jag tror kyrkan, oavsett pandemi, spelar en viktig roll i samhället. Kyrkan har också potential att bli ännu viktigare. Pandemin, liksom andra kriser, förändrar och skapar nya lösningar. Ett exempel är de nya digitala lösningarna, som även i fortsättningen kan göra att vi som kyrka når fler och oftare.” - Gabriel Sjölin från POSK i Örebro pastorat. Läs hela intervjun här.

Pulsen på: Frimodig kyrka med Helge Rooth i Örebro pastorat

”Kyrkan har ett budskap med Kristus i centrum. Det är många som inte vet vad det innebär. Jag tror på klassisk mission, att våga prata om vad Jesus och den kristna förkunnelsen står för.” - Helge Rooth från Frimodig Kyrka i Örebro pastorat. Läs hela intervjun här.

Pulsen på: Sverigedemokraterna med Helena Ståhl i Örebro pastorat

”Många känner inte igen sig i dagens kyrka och vad de fokuserar på. Ett första viktigt steg är att gå tillbaka till kyrkans ursprungliga traditioner och värden, att kyrkan gör det folk förväntar sig och känner igen sig i.” - Helena Ståhl från Sverigedemokraterna i Örebro pastorat. Läs hela intervjun här.

Kyrkoval örebro pastorat

Pulsen på: Vänstern i Svenska kyrkan med Liv Emanuelle Söderberg i Örebro pastorat

"Unga människor vill inte vara bara konsumenter, de vill aktivera sig och vara medskapare till kultur. Det har skaparna av de sociala plattformarna på nätet förstått. Även kyrkan behöver vara en plattform där medlemmarna är delaktiga i skapandet av innehåll.” - Liv Emanuelle Söderberg från Vänstern i Svenska kyrkan i Örebro pastorat. Läs hela intervjun här.

Kyrkovalet örebro pastorat

Pulsen på: Socialdemokraterna med Timmy Leijen i Örebro pastorat

"Världen har blivit allt mer komplex, då behöver vi gemenskap. I kyrkan kan vi mötas i tron och utvecklas i samtal och tankar.” - Timmy Leijen från Socialdemokraterna i Örebro pastorat. Läs hela intervjun här.

Vill du ställa en fråga till någon av nomineringsgrupperna?

Kyrkoval och valnämnd

Vid kyrkoval får Svenska kyrkans medlemmar som fyllt 16 år välja vilka som ska företräda dem de kommande fyra åren. Vid valet 2021 slog valdeltagandet i Örebro pastorat nytt rekord och även förtidsröstningen ökade jämfört med valet 2017.