Bilden visar framsidan av "Örebro – Mitt i livet" nr 3 2020, löparen Christer Hansson
Foto: Ulla-Carin Ekblom

Här är höstnumret av ”Örebro – Mitt i livet” med tema skattjakt

Nyhet Publicerad Ändrad

Upptäck Svenska kyrkans fantastiska brudkronor, jogga mellan olika kyrkor i Kyrkjoggen och lär dig mer om historien bakom en av Örebros äldsta byggnader. Den 4 september utkommer höstnumret av ”Örebro – Mitt i livet”.

Vad eller vem skulle du beskriva som en värdefull skatt? Det kan vara en sak, en plats, en person eller något annat. Kanske är du även en skatt för någon annan. Höstnumret av ”Örebro – Mitt i livet” har skattjakt som tema och låter dig bland annat ta del berättelser om gamla värdefulla föremål och om kulturarvet.

Läs om

• Nyheten Kyrkjoggen: Jogga i grupp med andra, med korta stopp vid olika kyrkor där löparna får lära sig mer om arkitektur, kyrkohistoria och kulturarvet.
  • Bortglömda skatter åter i rampljuset. Så har intresset för brudkronor ökat.
  • Fler vill gå med. Antalet aktiva inträden i Svenska kyrkan ökar i Örebro.
  • Doldisen som är en av Örebros äldsta byggnader. Gammal byggnad med rik historia. Nikolai församlingshem har anor från 1300-talet.
  • Tävla och vinn biobiljetter!
  • Vadå präst på universitetet?

”Örebro – Mitt i livet” landar i brevlådorna fredagen den 4 september men går också att läsa digitalt här på webben. Klicka på tidningens omslag här nedan för att komma till höstnumret.

"Örebro – Mitt i livet" nr 3 2020 Foto: Ulla-Carin Ekblom

Drop-in-dop i Örebro 2024

Svenska kyrkan i Örebro har drop-in-dop vid flera tillfällen under 2024: Närmast är 18 maj. Vi ordnar med präst, musiker och lokal – och bjuder på lyxigt dopfika!

Född 2010? Vi startar flera nya konfagrupper i Örebro i höst!

Har alla samma chans? Finns Gud? Är det du som bestämmer hur du ska leva ditt liv? Får man tycka vad man vill? Stora frågor kräver stora svar. Vilka är dina? Hösten 2024 startar vi flera nya konfagrupper med olika teman i Örebro. Konfirmation är inte som du tror.

Nyinflyttad? Välkommen till Örebro!

Här kan du läsa mer om hur vi hjälper dig efter flytt.

Redaktion och kontakt

Vi som arbetar med detta nummer av tidningen "Örebro – Mitt i livet" är Joakim Arenius, Cecilia Andersson, Andreas Axinge, Therese Blixt, Cathrine Gustavsson, Agneta Larsson, Johanna Sjölin, Matti Tordsson och Eva von Walter.

Du når oss på telefon 019-15 45 19 eller e-post orebro.mittilivet@svenskakyrkan.se. Du kan också skicka e-post direkt till cathrine.gustavsson@svenskakyrkan.se

"Örebro – Mitt i livet" ges ut av Svenska kyrkan i Örebro och distribueras fyra gånger per år till samtliga hushåll inom Örebro pastorat.