Foto: Ulla-Carin Ekblom

En hel tidning full med hopp & handling

Nyhet Publicerad Ändrad

Den 24 mars landar årets första nummer av "Örebro – Mitt i livet" i brevlådorna i Örebro pastorat. Du kan också läsa tidningen digitalt på webben.

Pandemi, klimatkris och kriget i Ukraina. I bland är det svårt att hitta hoppet i allt det svarta. Men det finns. I vårnumret av ”Örebro – Mitt i livet” fokuserar vi på ljuset, hoppet, klimatet och påsken.

– Det finns beröringspunkter mellan pandemin och påskens budskap, om mörkret som vänder till ljus. Vi är många som länge längtat efter pandemins vändpunkt. Den längtan är också stark när vi hör rapporter från kriget – vi vill alla
ha fred, säger Caroline Edlund, församlingsherde i Edsbergs och Mosjö-Täby församlingar.

Svenska kyrkans klimatsatsningar

Svenska kyrkans mål är att vara klimatneutral senast 2030. Därför har Örebro pastorat gjort flera insatser i form av exempelvis solceller och laddstolpar och övergår nu även till förnybar fjärrvärme. Men klimatkrisen är inte bara en existentiell kris utan också en andlig, konstaterar Emmanuel Ingelsten i tidningen.

Läs också om

• Joel Halldorf: Hitta hoppet i det lilla sammanhanget
  • Två pilgrimsvandringar för klimatet
  • ”I skenet av en fyr” – ny musikal i S:t Nicolai kyrka
  • Drop in-dop i S:t Mikaels kyrka den 21 maj
  • Pappis – mötesplats för pappor och barn i Almby församling
  • Svara på enkät om klimatsmart resande – vinn övernattning med middag eller biobiljetter

”Örebro – Mitt i livet” landar i brevlådorna i Örebro pastorat i slutet av vecka 12, men går också att läsa digitalt här på webben. Klicka på tidningens omslag här nedan för att komma till senaste numret.

"Örebro – Mitt i livet" nr 1 2022 Foto: Ulla-Carin Ekblom