Foto: Jenny Holmberg

Angelinas luciautmaning – 15 440 kronor till kampen för alla flickors rätt till ett värdigt liv!

Nyhet Publicerad Ändrad

Söndagen den 13/12 gick Örebroprästen Angelina runt med luciakrona till förmån för Act Svenska kyrkans julinsamling för flickors rättigheter. Hur länge det skulle bli berodde på dig. En minut kostade 10 kronor. Vi har ett resultat!

Tvångsäktenskap, könsstympning och andra övergrepp krossar drömmar och slår sönder liv. Det är hög tid att bryta skadliga traditioner.

Act Svenska kyrkans julinsamling handlar om kampen för alla flickors rätt till ett värdigt liv – och för att stödja den, kom prästen Angelina Backman i Örebro med en egen utmaning.

Söndagen den 13 december lovade Angelina att gå runt med luciakrona på huvudet för att samla in pengar till Act Svenska kyrkans stora julinsamling för flickors rättigheter. Det byggde på att du och andra gav sin support. En minut kostade 10 kr – så för varje 100 kr som kom in hade Angelina på sig kronan i 10 minuter.

18 timmar och 10 minuter

Vid insamlingens deadline fredagen den 11 december stod det klart att insamlingen var uppe i 10 900 kronor, alltså 18 timmar och 10 minuter! Under helgen kom det in ännu fler gåvor och alltsammans landade slutligen på 15 440 kronor.

På Instagram @svenskakyrkanorebro kan du se bilder från Angelinas lussande.

Stort tack till alla er som varit med! Tillsammans gör vi skillnad.