Familjerådgivaren tipsar: Separation, skilsmässa eller reparera relationen som gått i stå?

Nyhet Publicerad Ändrad

Här kan du läsa våra familjerådgivares tankar om separation, skilsmässa och om att reparera en relation som gått i stå – och skicka in dina egna frågor om relationer.

Lojalitet. När tar ansvaret slut för den relation man gått in i oavsett man är gift eller inte? Har man ett ansvar för att barnen ska få växa upp med sina båda föräldrar?

Lögner och svek. Frågor som de som blivit lämnade för någon annan, ställer sig. Partnern har förälskat sig i någon annan. Det verkar så lätt.

Det fanns en tid när man förälskade sig i varandra och bestämde sig för att bli ett par. Det var en härlig period i livet. Allting var så enkelt, man avsatte tid till varandra, man upptäckte sin partner både till kropp och själ, upptäckte nya saker tillsammans och bestämde att man ville dela livet ihop. Barnen kom och det var förstås ljuvligt men också oerhört krävande. Olikheterna visade sig, vardagen gjorde sitt intrång, det som man tidigare sett som något spännande blev till irritationsmoment.

Var någonstans slutade man dela med sig av sig själv och sina tankar? Var någonstans började man öppna upp sig för någon ny person? Var tog ansvaret kring relationen slut?

Den som till synes tog den ”enklaste” vägen ur relationen går gärna i försvar. Det roliga tog slut. Man försökte prata men upplevde sig inte bli lyssnad på. Allt fortsatte som vanligt ändå. Det fanns en rädsla för att bli avvisad, inte duga, inte ha något värde. Så dök det upp en annan person som bekräftade och visade att man hade ett värde igen. Så lätt det blev att bli nyförälskad.

Omsorgen om barnen finns kvar. Skuldkänslorna finns och gnager men de gör också att man försvarar sin handling. Man vill skydda sitt ex och sig själv så man väljer att inte berätta allt… Hoppas på att göra så liten skada som möjligt.

Vi på Svenska kyrkans familjerådgivning möter alla slags par. De flesta kommer för att reparera en relation som gått i stå. När relationen började urholkas, när tystnaden infann sig, vill de söka hjälp för att lyssna, prata och förstå varandra. De vill hitta en ny gemensam väg framåt.

En del kommer där båda kommit fram till att de vill skiljas men vill göra det på ett bra sätt. Och det finns de där den ena vill skiljas men inte den andra. Så länge det inte finns någon ny partner med i bilden så går det att hitta någon slags förståelse kring en förestående separation. Lögnerna och sveket hade aldrig behövt ske. Båda hade haft en chans att vara med på samma tåg. Framförallt får man prata om sin relation och behöver inte brottas med alla svåra frågor själv. Vilket i sin tur leder till att det är enklare att fortsätta prata i framtiden när man ändå ska fortsätta dela föräldraskapet.

/Louise Nordström, familjerådgivare i Svenska kyrkan Örebro pastorat

Svenska kyrkans rådgivningsbyrå i Örebro tar emot par och enskilda med relationsproblem och i kris. En viktig satsning som möjliggörs av Svenska kyrkans medlemmar och som gör skillnad för familjer i Örebro. På webben kan du läsa mer om våra PREP-kurser.

Fråga familjerådgivarna om relationer!

Svenska kyrkans familjerådgivare Mats Ekerbring, Jeanette Vogt och Anna Kling svarar på dina frågor om relationer.

Svenska kyrkans individ- och familjerådgivning

Svenska kyrkans individ- och familjerådgivning i Örebro erbjuder samtalsbehandling med familjer, par och enskilda med fokus på relationer.

Svenska kyrkans individ- och familjerådgivning

Telefon: