Årets kyrkogårdsförvaltning 2020 finns i Örebro

Nyhet Publicerad Ändrad

Örebro kyrkogårdsförvaltningen blev under hösten 2021 utnämnd till Årets kyrkogårdsförvaltning 2020. Förvaltningens miljöarbete i form av energieffektivisering av fastigheter, satsning på solenergi och högt kundfokus lyftes fram i prismotiveringen.

Det är första gången som Kyrkogårdsförvaltningen i Örebro pastorat får utmärkelsen Årets kyrkogårdsförvaltning.

– Vi är förstås jätteglada och hedrade över det fina priset. Jag vill ge all cred till vår duktiga personal för det fantastiska arbete de gör, arbete som lett fram till denna fina utmärkelse, säger Per Gustafsson, kyrkogårdschef.

Det är flera områden som vägs in när pristagaren ska väljas ut. Det handlar bland annat om hållbarhet, arbetsmiljö, kundservice, kreativitet och kultur.

Teresia Kreü och Anna Jansson.

Möter allmänheten

I motiveringen står bland annat ”Förvaltningen har en ambitiös plan för att bidra till en hållbar framtid genom att energieffektivisera sina fastigheter”. Där lyfts även fram användandet av miljöbränsle, att överskottsvärme från krematoriet återvinns och satsningen på solenergi.

Förvaltningen får även priset för att på olika sätt vara tillgänglig och kommunikativ mot allmänheten, samt arbete för delaktighet och medbestämmande i organisationen.

Renovering

Arbetet med att hålla äldre delar av kyrkogårdarna levande och nu senast ha renoverat det gamla krematoriet på Norra kyrkogården lyfts också fram.

Bakom priset står Sveriges kyrkogårds- och krematorieförbund, SKKF. Priset delades ut i samband med 2021 års Rikskonferens, som i år hölls i Malmö. Totalt finns närmare 600 kyrkogårdsförvaltningar i Sverige.

Örebro kyrkogårdsförvaltnings miljö- och klimatarbete

Vår gemensamma miljö är viktig för oss på Örebro kyrkogårdsförvaltning. Här kan du läsa om vårt arbete för en mer miljömässigt hållbar utveckling och framtid.

Örebro kyrkogårdsförvaltning

Kyrkogårdsförvaltningen i Örebro pastorat

Adress: Storgatan 27, 703 63, Örebro

Telefon: 019-15 45 60, måndag-onsdag klockan 9-12 och 13-14:30 och torsdag–fredag klockan 9–12.

E-post: orebro.kyrkogardsforvaltning@svenskakyrkan.se
E-post gravskötselbeställningar: orebro.gravskotsel@svenskakyrkan.se

Krematoriet: Mäster Olofs-, Befrielsens-, Hoppets- och Stillhetens kapell samt tre minnesstundsrum
Adress: Kyrkogårdsvägen 4, 703 75 Örebro