Bilden visar kyrkoherde Ewa Selin när hon skramlar med en grupp konfirmander på Behrn Arena.
Foto: Camilla Wall

74 078 kr till utsatta barn i jul

Nyhet Publicerad Ändrad

Örebro vann med 3–0 mot HV71. Men efter lördagens SHL-match i Örebro fanns många fler vinnare än så. Tillsammans samlade Örebro Hockey och Svenska kyrkan in 74 078 kr till utsatta barn i jul – barn på både hemma- och bortaplan.

– Med insamlingsmatchen ”Barnens julklapp” ville Örebro Hockey och Svenska kyrkan tillsammans sätta barnen i centrum inför jul, säger Emilie Wiklander, marknadschef för Örebro Hockey. Jag är jätteglad idag, både över allt engagemang och över att vi kan vara med och göra konkret skillnad på det här sättet.

Längbro Gospel sjöng utanför arenan innan match, kyrkomusiker Mikael Gertmar lirade hockeyorgel och en tomtekör från Björkhagaskolan sjöng jul- och hockeysånger – allt för att göra stämningen på Behrn Arena extra varm den här speciella matchdagen.

Präst och hockeydomare

Dessutom stod prästen Johanna Suban för en riktig överraskning, när hon for ut på isen i domartröja i periodpaus. Johanna Suban från Finland har dömt både OS- och VM-finaler under sin karriär som hockeydomare – nu gästspelade hon på skoj i underhållningen i den andra periodpausen.

Redan innan matchen hade kyrkan och hockeyn samlat in 42 580 kr. Strax innan nedsläpp lämnade spelarna i Örebro Hockeys A-lag dessutom över en check på 5 000 kr och drygt 30 konfirmander från Längbro församling skramlade med bössor på arenan under matchen. Måndagen den 4 december hade slutsumman landat på 74 078 kr.

Så används pengarna till utsatta barn på hemma- och bortaplan

• Hälften av de insamlade pengarna går till barnfamiljer i Örebro som har svårt att få julen att gå ihop. I Örebro lever 13,1 procent av alla barn i ekonomiskt utsatta familjer (drygt 3 900 barn).
  • Hälften av de insamlade pengarna går till Svenska kyrkans internationella arbetes stora julinsamling ”Jag är ett liv” som helt fokuserar på barns rätt till ett liv utan våld, hot och övergrepp. I år lyfter kyrkan särskilt fram gatubarnens utsatta situation i Filippinerna.

Emil Olsenmyr från Svenska kyrkans internationella arbete var med under matchen och uppfylld efteråt:

– Det var fantastiskt att vara på plats i Behrn Arena och se Örebros starka och levande engagemang för barn som lever i utsatthet. Pengarna som samlades in kommer hjälpa oss att låta världens barn vara just barn. Bara i Manilla uppskattas det finnas över 200 000 gatubarn som tvingas tigga, stjäla och sälja sex för att överleva. Det kan vi med dessa pengar göra något åt. Ett stort tack till alla som bidrog.

Matchen har lyft frågan om barnfattigdom i Örebro

Den lokala delen av insamlingen går till ekonomiskt utsatta barnfamiljer inför jul och hanteras av Svenska kyrkans diakoner eller ”kyrkans socialarbetare”, som de ibland kallas.

– Drygt 3 900 barn i Örebro lever i ekonomiskt utsatthet, alltså barnfattigdom. Det här är något som vi diakoner möter hela tiden i vår vardag, säger Johan Sobelius, diakon i Nikolai församling. Den lokala delen av insamlingen kommer nu omsättas till över 100 presentkort i City Örebro som familjerna ansöker om via någon av oss diakoner. Vi har valt att dela ut presentkort då det finns ett värde för föräldrarna att själva få välja och handla julklappar till sina barn.

Insamlingen ”Barnens julklapp” har varit viktig på flera sätt, tycker Johan Sobelius:

– Presentkorten löser inte barnfattigdomen i Örebro. Men de kommer göra skillnad för familjer i Örebro i jul och den här matchen har lyft frågan på ett väldigt bra sätt. Fler har blivit medvetna och velat vara med och göra skillnad och därför är matchen ett viktigt steg på vägen. Sedan måste man ta flera steg på vägen för att komma fram.

För mer information, vänligen kontakta
Jenny Holmberg, kommunikationsstrateg Svenska kyrkan, tfn 019-15 45 21
Cecilia Andersson, kommunikatör Svenska kyrkan, tfn 019-15 45 02