Foto: Ulla-Carin Ekblom

Mediakonfa – express yourself

När du är glad eller ledsen. När du tror eller tvivlar. I Mediakonfa får du uttrycka dina egna tankar och frågor om livet, döden, kärlek, tro, förlåtelse och – inte minst – vem du själv är, mitt i alltihop. Vi jobbar med musik, film, foto och skrivande och åker till kreativa Berlin ihop.

Kanske brukar du ta bilder eller filma med mobilen? Kanske lyssnar du mycket på musik eller sjunger i duschen? Du kanske gillar att uttrycka dig genom att skriva? Förkunskaperna spelar ingen roll, alla är välkomna till Mediakonfa.

När du är glad eller ledsen. När du tror eller tvivlar. I Mediakonfa får du uttrycka dina egna tankar och frågor om livet, döden, kärlek, tro, förlåtelse och – inte minst – vem du själv är, mitt i alltihop. Vi jobbar med musik, film, foto och skrivande och åker till kreativa Berlin ihop, tillsammans med flera konfirmandgrupper i Örebro. Under resan, där konfirmander från Längbro och Olaus Petri kyrka är med, besöker vi bland annat koncentrationslägret Sachsenhausen.

Upplägg

Klicka på bilden – så kan du kolla in vad Anton som var mediekonfirmand 2022–2023 tyckte om konfatiden! Foto: Ulla-Carin Ekblom

Mediakonfa har konfirmandstart 3/9 2023 kl. 10.00–15.00 i Almby kyrka. Vi ses därefter ungefär en söndag i månaden, kl. 10.00–15.00. Vi inleder träffarna med att gå på gudstjänst och äter också lunch tillsammans. Vid några tillfällen ses vi både lördag och söndag. Under träffarna använder vi oss av musik, film, foto och skrivande när vi arbetar med frågor om tro och livet.

Under hösten åker vi på läger på kursgården Solliden tillsammans med Fiskekonfa och på påsklovet reser vi till kreativa Berlin, tillsammans med konfirmandgrupper från Längbro kyrka och Olaus Petri kyrka i Örebro.

Dag: Söndagar ungefär en gång i månaden månad fr.o.m. 11/9
Tid: 10.00–15.00
Plats: Almby kyrka
Konfirmandstart: 3/9 kl. 10.00–15.00 i Almby kyrka. Därefter ses vi en söndag i månaden.
Konfirmation: 14/4 2024 i Almby kyrka.
Ev. kostnad: Nej, gruppen är kostnadsfri

Har du frågor kontakta: Sara Björnmo, telefon 019-15 47 17, sms 076-772 03 37 eller e-post sara.bjornmo@svenskakyrkan.se

Träffar

• 22–24/9 läger på Sollidens kursgård tillsammans med Fiskekonfa.
  • 13–14/1 2024
  • 11/2 träff i Olaus Petri kyrka/församlingshem
  • 23/3–28/3 Resa till Berlin och koncentrationslägret Sachsenhausen.
  • 13–14/4 Konfirmationshelg
  • 28/4 Konfirmation
  • 24/5 Inte som du tror-festen

Allt om festen ”Inte som du tror” i Örebro 24 maj med Lisa Ajax

I år arrangeras konfirmandfesten ”Inte som du tror” för tolfte gången. Årets huvudartist är Melloaktuella Lisa Ajax! Festen vänder sig till både nuvarande konfirmander och till de ungdomar som ska börja åttan i höst. Platsen är S:t Nicolai kyrka. Inbjudan till festen skickas hem i början av maj.

Vilken konfatyp är du?

Pratglad, sportintresserad, fnissig, gamer, energisk... Det finns ingen ”mall” som du måste passa in i för att börja i en konfagrupp hos Svenska kyrkan i Örebro. Här kan du träffa några av våra konfirmander och kolla vad de tänkte innan – och hur det blev. Konfirmation är inte som du tror.

Almby församling

Adress:
Almbyvägen 4,

Telefon: Informationsservice: 019-15 45 00 (öppet mån–fre 9–16. Lunchstängt 12–13) .

E-post: almby.forsamling@svenskakyrkan.se

För direktkontakt med församlingsexpeditionen i Almby: Ring telefon 019-15 46 77

Kontaktlista med alla medarbetare i Almby församling

Till Almby församling på Facebook