E-fakturor från Svenska kyrkan

Svenska kyrkan kan skicka e-fakturor. En e-faktura är en elektronisk faktura skickad till din internetbank. Den är enklare för dig att hantera eftersom all information redan är ifylld, och den är miljövänligare än en traditionell pappersfaktura.

I dag har ett antal av Svenska kyrkans församlingar möjlighet att skicka e-fakturor, och fler ansluter sig löpande.

Ansök om e-faktura

Ansök via din internetbank. Antingen dyker en ruta upp när du betalar en pappersfaktura eller så söker du fram Svenska kyrkan under företag som levererar e-fakturor. Fyll i de efterfrågade uppgifterna för att ansöka om e-faktura.

Uppgifter som krävs för att ansöka om e-faktura

För att anmäla dig till e-faktura behöver du ditt e-faktura-id. Det är ett nummer som du hittar antingen på pappersfakturan eller genom att kontakta fakturautställaren. Om inte ditt e-faktura-id står på pappersfakturan kan det antingen bero på att fakturautställaren inte är ansluten till e-faktura än eller precis anslutit sig.

Ångra e-faktura

Du kan enkelt avanmäla dig via din internetbank.

Det kostar ingenting att få en e-faktura.

Om du redan fått en pappersfaktura

Om du fått en pappersfaktura hemskickad ska du betala den. Det är först nästa faktura som skickas som e-faktura.

Om du missar att betala e-fakturan

Om du inte betalar e-fakturan får du en påminnelse i pappersform hem till dig.

Då dras pengarna från ditt konto

Först behöver du godkänna fakturan. När det är gjort dras pengarna på förfallodagen för fakturan om du inte gör några andra inställningar.

Att betala en e-faktura åt någon annan

Du kan anmäla dig via din internetbank och ange ett e-faktura-id från exempelvis någon anhörig. Då får du fakturan till din internetbank. Om du missar att betala e-fakturan kommer påminnelsen att gå med posten till den anhörige.