Anzac Day på Öckerö kyrkogård

På Anzac Day, 25 april, hedras soldater som under första världskriget stred i Australian and New Zealand Army Corps. Några av dessa ligger begravda på Öckerö kyrkogård och deras minne hedras varje år. I högtiden deltar bl a Nya Zeelands ambassadör David Taylor, kommunalråd Jan Utbult och kyrkoherde Rasmus Lindén. Tors 25 april kl 14 på Öckerö kyrkogård.

Under Anzac Day, 25 april, hyllar australiensare och nyazeeländare varje år de stupade soldater som stred i Anzac (Australian and New Zealand Army Corps).

En av dem är den 21-årige akterskytten Sgt John Charles Williams från Nya Zeelands flygvapen, som omkom under andra världskriget och vars stoft kom att flyta iland på Öckerö, där han begravdes.

Öckerö församling valde att ta hand om stoften efter dödade soldater under första och andra världskriget och har skött krigsgravarna under alla år. Här ligger olika nationaliteter begravda sida vid sida. Övriga krigsoffer i Göteborgsregionen finns numera på Kvibergs kyrkogård i Göteborg.