Foto: Kyrkbyrån

Kyrkan värmer öarna med hemstickat

Nyhet Publicerad Ändrad

I tisdags, 14 januari, fick öbor som väntade på sin buss en varm överraskning! På flera hållplatser låg nya, handstickade halsdukar – kvarlämnade men inte borttappade. Den som hittade en lämplig halsduk kunde ta på den direkt. Bakom initiativet står Svenska kyrkan.

Det är kallt och lite ruggigt just nu. Svenska kyrkan vill se de stickade plaggen som en symbol för att vi alla kan bidra till ett varmare och mer medmänskligt samhälle.

– Under hösten har många i våra verksamheter stickat för denna kampanj, berättar Rasmus Lindén, kyrkoherde i Öckerö församling.
– Vi hoppas att halsdukarna blir en positiv överraskning och väcker tankar kring vad vi kan göra för att skapa ett varmare samhälle och ta hand om varandra. Tillsammans kan vi göra skillnad!

Det blåser kallt både bildligt och bokstavligt talat i vårt samhälle, men det finns också många människor som står upp för medmänsklighet och värme, skriver Svenska kyrkan.

Kampanjen har hashtaggen #envarmarestad. Halsdukarna är en enkel påminnelse om att vi alla kan bidra till en varmare stad. Det är enkelt att göra något snällt för någon annan. Det kan vara att stå upp för det som är rätt och säga ifrån när klasskompisarna snackar skit om någon. Eller något så enkelt som ett uppmuntrande ord när man ser att någon behöver det som mest.

Under hösten har hundratals personer runt om i landet engagerat sig. Att sticka eller virka ett värmande plagg som läggs till skänks på hållplatser är en rikstäckande ”kupp” som Svenska kyrkan står bakom, där cirka 30 församlingar och pastorat medverkar.

Medverkande församlingar och pastorat i Göteborg och Västra Götaland

Backa pastorat, Carl Johans pastorat, Falköpings pastorat, Lundby församling, Nylöse pastorat, Tölö-Älvsåker pastorat, Uddevalla pastorat, Öckerö församling och Örgryte pastorat.

… och ytterligare drygt 20 församlingar runt om i Sverige – från Bromölla till Piteå.