Styrdokument

Styrdokument är texter där det ges mer eller mindre detaljerade anvisningar om hur verksamhet och administration ska skötas. Både utomkyrkliga och inomkyrkliga bestämmelser finns för Svenska kyrkan

Lagen om Svenska kyrkan -  Offentlighetsprincipen fastslås här det vill säga att det går att begära ut handlingar på ungefär samma sätt som hos myndigheter och kommuner.

Kulturmiljölagen kapitel 4 reglerar hur vi använder många av våra byggnader och hur vi sköter våra inventarier.

Kyrkoordningen är en inomkyrkligt regelverk som framför allt reglerar kyrkans beslutsorganisation och administrativa organisation.

Kyrkoordningen ger ibland möjlighet för kyrkostyrelsen att ge detaljerade bestämmelser för vissa områden, de kallas Svenska kyrkans bestämmelser.

Kyrkohandboken innehåller ordningar för gudstjänster, till exempel högmässa, dopgudstjänst och vigselgudstjänst​

Pastoratets egna bestämmelser
Församlingsinstruktion är ett övergripande inriktningsdokument för pastoratets verksamhet som bland annat efter godkännande i domkapitlet stadgar hur många av olika präster, diakoner och organister det ska finnas i pastoratet och hur många huvudgudstjänter som skall firas varje år.

Ett styrdokument antagen av förtroendemannaorganisationen av övergripande karaktär kallas policy medan mer detaljerade dokument kallas för reglemente. Policys och reglementen återfinns nedan.

Dessutom så har pastoratet processdokument; arbetsordning kyrkofullmäktige, kyrkorådet, valnämnden, delegation kyrkoherde och fördelning av arbetsmiljöuppgifter till kh. Dessa kan fås på begäran.