En person slår en ordförandeklubba i bordet.
Foto: Kristina Strand Larsson /Ikon

Kyrkofullmäktige

Kyrkofullmäktige beslutar i principiella ärenden och i ärenden som på annat sätt är av större vikt.

Kyrkofullmäktige i Nylöse pastorat

Kyrkofullmäktige beslutar i principiella ärenden och i ärenden som på annat sätt är av större vikt, bland annat budget, kyrkoavgift och andra viktiga ekonomiska frågor. Kyrkofullmäktige utser ledamöter och ersättare i kyrkorådet och i församlingsråd. Kyrkoordningens bestämmelser om kyrkofullmäktige återfinns i Kyrkoordningen kapitel tre.

Preside

Kyrkofullmäktiges presidie för mandatperioden 2022-2025, är ordförande vakant, förste vice ordförande Ann Törnblom (POsK) och andre vice ordförande Jörgen Wahlund (Öka).

Grupper och ledamöter Kyrkofullmäktige

Eleonor Forssén
Jenny Lidström

Kungörelser

Kyrkofullmäktiges möten är öppna för allmänheten. Under år 2024 kommer kyrkofullmäktige att sammanträda den 15 april, 10 juni och 4 november. Mötena hålls i Hjällbo kyrka.

Information om att mötet ska hållas och vilka ärenden som ska tas upp kommer ungefär en vecka innan varje möte, genom en kungörelse. Kungörelsen mailas ut till alla ledamöter och ersättare. Den sätts då även upp på pastoratets anslagstavla vid Hjällbo kyrka.

Protokoll

Två veckor efter att mötet hållits så ska protokollet vara justerat. Ett anslag sätts då upp på anslagstavlan utanför pastoratets expedition i Hjällbo med information om att protokollet är klart.

Kontakt: