Framtida församlingsindelning

Församlingsindelningsutredning - KLAR
Nylöse Pastorat bestående av Angereds, Bergsjöns, Kortedala och Nylöse församlingar bildades 2018-01-01 efter beslut av Göteborgs stiftsfullmäktige 2015. Göteborgs kyrkliga samfällighet skulle upphöra 2017-12-31 och av samfälligheten bildades 9 nya ekonomiska enheter varav Nylöse pastorat var en.

Nylöse Pastorat ansvarar nu för att den grundläggande uppgiften kan utföras i församlingarna och är en egen ekonomisk enhet som ska bära sin egen organisation och kostnader. Redan innan bildandet konstaterades olikheter i organisationen inom pastoratet och att det kunde bli en fråga om framtida översyn. Kyrkorådet fattade därför beslut 2019-12-02 om en församlingsindelningsutredning under 2020 som ska belysa situationen och föreslå en möjlig ny församlingsindelning. Denna skulle då efter beslut i kyrkofullmäktige och stiftsstyrelsen hösten 2020 kunna träda ikraft 2022-01-01.

Utredningen har arbetats fram av en utredare, Barbro Hjort, i samråd med kyrkorådets arbetsutskott, kyrkoherde, administrativ chef och handläggare från Göteborgs stift. Material har hämtats från Svenska kyrkans statistikdatabas, från Göteborgs stads kommuninformation och från samtal med förtroendevalda i församlingsråd och distriktsråd, samt från ledningsgrupp och medarbetare. Docent Thomas Jordan, institutionen för sociologi och arbetsvetenskap, Göteborgs universitet, har konsulterats vid sammanvägning av materialet.

Läs utredningen (pdf) och beslutsprocess (pdf)
Se film

REMISS
Kyrkorådet skickade under sommaren 2020 ut en remiss angående utredningen. Denna tas emot av kyrkorådet 7/9 2020.

BESLUT
Måndagen den 19/10 beslutade Kyrkofullmäktige i Nylöse pastorat att Nylöse pastorat från 1/1 2022 ska bestå av en församling. Beslutet fattades efter omröstning som slutade 11 röster för en församling, 10 för 5 församlingar och två som avstod.

Kyrkofullmäktige fattade beslut om att tillsätta en utredning som arbetar med den demokratiska strukturen inom den blivande församlingen som återrapporterar till fullmäktige innan sommaren.

Namn på församlingen är stiftets beslut. Kyrkofullmäktige föreslår dock stiftsstyrelsen att församlingen ska heta Lärjedalens församling. Stiftet samråder inför beslut med länsstyrelsen och institutet för språk och fornminnen.

Beslutet om församlingsindelningen påverkar arbetsorganisationen. Arbetsorganisationen presenteras senare i höst.

Bakgrund
Redan innan bildandet av pastoratet med Angereds, Bergsjöns, Kortedala och Nylöse församlingar konstaterades olikheter i organisationen och att det kunde bli en fråga om framtida översyn. Kyrkorådet fattade därför beslut 2019-12-02 om en församlingsindelningsutredning under 2020 som skulle belysa situationen och föreslå en möjlig ny församlingsindelning. Denna skulle då efter beslut i kyrkofullmäktige och stiftsstyrelsen hösten 2020 kunna träda ikraft 2022-01-01. Utredningen har pågått sedan januari under ledning av utredaren Barbro Hjort, presenterades i maj och gick på remiss under sommaren 2020. Remissvaren har därefter legat till grund för kyrkorådets beslutsprocess.