Angereds församlingsråd

Kyrkopolitiken
Svenska kyrkan är en öppen folkkyrka som styrs av folkvalda kyrkopolitiker tillsammans med biskopar, präster och diakoner. Nylöse pastorat har ett eget kyrkoråd. Läs mer om kyrkorådet här.

OM FÖRSAMLINGSRÅDEN

Församlingsråd ska finnas i pastorat som innehåller flera församlingar. Rådet har en viktig roll i arbetet med församlingsinstruktionen, församlingsrådet ska yttra sig om fullmäktige fattar beslut som rör församlingen och har, gemensamt med kyrkoråd och kyrkoherde, också ansvar för det lokala gudstjänstlivets utformning och utveckling.

Församlingsrådens sammanträden protokollförs och protokollen kan begäras ut från pastoratets expedition. I varje församlingsråd sitter en pastoral chef på kyrkoherdens uppdrag.

Församlingsråd i Angered
Anna-Lena Dancy, ordförande
Peter Andersson
Anders Lasson