Foto: Maria Gabrielsäther

Andlig vägledning

”Andlig vägledning i Ignatiansk anda - Ett år med Jesus”. Ett läsår att bredda och fördjupa din tro. Vi träffas i liten grupp varannan måndag i Alla Helgona församlingshem.

OBS! Anmälan för läsår 2023/24 är nu stängd men vi planerar att starta ny grupp nästa läsår.

Läsåret 22-23 prövade vi något nytt här i vår församling, ett andlig vägledningsprogram i Ignatiansk anda ”Ett år med Jesus”. Det är ett ganska intensivt program i liten grupp med träffar varannan vecka och med eget arbete hemma någon timma varje vecka. Intensivt men mycket givande.

Såhär skriver några av deltagarna i sina utvärderingar:
” Längtar du efter en fördjupad relation med Jesus? Kristen andlig utveckling där du ges möjlighet att växa i tro, möta Jesus på ett personligt plan och besöka evangeliets platser med Andens vägledning, växa tillsammans med andra på ditt eget sätt.”

”Övningarna är jättebra. Hela den andliga vägledningen med Ignatiusmetoden har varit över förväntan. Jag är jätteglad och tacksam över möjligheten att få gå den här. Min tro har fördjupats, insikter om vem Jesus är, kärleken, sanningen och vem jag är har blivit klarare, sannare och kärleksfullare. Att få följa de bibliska berättelserna, Jesu liv innan han föddes till uppståndelsen och tiden efter är en väg jag önskar alla att beträda. Jesus och människorna runt honom blir levande och jag förstår berättelserna bättre.”

Kanske kan detta vara något för dig?

Vägledningsgruppen

Som deltagare i vägledningsprogrammet 2023–24 ingår du i en grupp som träffas varannan vecka under två terminer (med uppehåll över jul- och nyårshelgen). Varje tillfälle omfattar ca 1 ½ timme. Det som sker i gruppen bygger på ömsesidig tystnadsplikt. 

Metod

Det största arbetet gör du enskilt hemma. Du får en bibeltext för varje vecka, några frågor och en metod som bygger på att leva sig in i bibelberättelsen. I bön arbetar du med vad berättelsen kan betyda i ditt liv, låter Guds Ande vägleda dig.

När vi möts i gruppen delar vi våra tankar och ger varandra input. Prästen Maria är van andlig vägledare men vi vet också att vi kan ge varandra mycket.

Tidåtgång

Du behöver avsätta ett par timmar varje vecka för ditt enskilda arbete med texten.
1 1/2 tim gemensam träff varannan vecka.
Retreatdagarna.
Du behöver planera för att delta vid samtliga träffar.

Retreat

Retreaten är på Bjärka Säby.

Hemma

Gruppen träffas varannan vecka. Inför varje träff har du själv arbetat med en given bibeltext och är på så sätt förberedd för att vara delaktig i samtalet. 

Tid och plats

Ansgarsrummet i Alla Helgona församlingshem varannan måndag. Klockslaget vi möts justeras så det passar deltagarna i gruppen.