Skylt vid gränsen mellan Belarus och Polen
Foto: Grzegorz W. Tężycki via Wikimedia Commons (CC-BY-SA)

Svenska kyrkan till EU: Återupprätta rättigheterna vid gränserna till Belarus

Nyhet Publicerad

Svenska kyrkan ansluter sig till de organisationer som kräver att mänskliga rättigheter och värderingar ska återupprättas i krisen vid gränserna mellan EU och Belarus.

Ett hundratal organisationer kräver tillsammans med Svenska kyrkan att EU:s, och dess medlemsstaters, agerande vid gränsen mellan EU och Belarus ska ske i enlighet med internationella konventioner och EU-lag. I skrivelsen fördöms Belarus agerande. Kritik riktas även mot att EU:s medlemsstater inte gett humanitära organisationer full tillgång till människor i gränsområdena, vilket bidragit till mänskligt lidande. Krav på fem nödvändiga åtgärder lyfts fram i uppropet och beskrivs nedan i korthet.

Säkerställ tillgången till asylprocess vid gränserna

Tillgången till en asylprocess i Polen, Litauen och Lettland bör omedelbart återställas både i lag och i praktiken i enlighet med asylrätten. Alla åtgärder som syftar till att hindra människor från att ansöka om asyl måste upphöra.

Garantera tillgång till humanitärt stöd

De berörda staterna måste ge humanitära organisationer tillträde, annars behöver människor i gränsområden evakueras så de kan få tillgång till sjukvård och humanitärt stöd för att förhindra fler dödsfall.

Dra tillbaka nationell lagstiftning som inte uppfyller internationella krav

Asyllagstiftningen i Litauen, Polen och Lettland har justerats och är inte längre förenlig med EU:s regelverk, EU-fördragen eller stadgan om de grundläggande rättigheterna. De nya lagar som möjliggör att mänskliga rättigheter kränks måste tas bort. Här ställs också ett krav på att disciplinära åtgärder ska vidtas mot länder som inte följer europeisk och internationell rätt.

Motverka lagar som skapar hinder för det civila samhället, media och jurister

Situationen vid EU:s gränser gjort att medlemsstater försökt hindra civilsamhällen, media och jurister att verka. Verksamhet som syftar till att ge humanitärt och juridiskt stöd till människor vid gränsen får inte kriminaliseras. Våldshandlingar måste fördömas och utredas.

Sätt mänskliga rättigheter och transparens i centrum för samarbete med tredje länder

För närvarande arbetar EU aktivt med att förhandla fram avtal med länder utanför unionen, antingen för att hindra människor från att komma till EU:s yttre gräns eller för att ta tillbaka sina medborgare. Det måste säkerställas att alla avtal är i linje med folkrätten. Innehållet i avtalen ska vara tillgängligt för allmänheten och granskas samtidigt som oberoende övervakning och stöd för dem som återvänder bör garanteras.

Läs mer i den fullständiga skrivelsen.