Skakande scener från migrantkris

Charlotte Bergendal från Svenska kyrkans internationella arbete vittnar om skakande scener från Guatemala. Där rör sig tusentals migranter på väg mot Mexiko, samtidigt som USA skärper tonen.

Flera tusentals migranter från Honduras har under veckan kommit via Guatemala till Mexiko i hopp om att kunna ta sig över gränsen mellan Mexiko och USA. Migranterna flyr undan våld och fattigdom i Centralamerika.

President Donald Trump hotar med att placera ut soldater och stänga gränsen mot Mexiko i söder om inte Mexiko börjar vidta åtgärder för att stoppa den stora mängd migranter som är på väg till USA från Guatemala, Honduras och El Salvador. Enligt Trump blir USA utsatt för kriminella element och droger på grund av invandringen från söder.

Charlotte Bergendal från Svenska kyrkans internationella arbete vittnar istället om familjer som är desperata och i stort behov av omvärldens stöd.

– Vi ser hemska bilder, säger hon i en kommentar till TT.

Charlotte Bergendal är på plats i Guatemala och beskriver hur karavanen med migranter har ökat i antal. Många är i dåligt skick. Situationen är på väg att utvecklas till en humanitär kris.

– Det som är väldigt emotionellt är att det är barn från nyfödd ålder till fem år utan kläder och familjerna har bara lämnat allt. Vi ser hemska bilder på mer eller mindre nakna barn och unga mammor som i desperation har tagit med sig barn. I centren är mammorna så trötta att de inte ens orkar amma sina små barn.

Svenska kyrkans internationella arbete stöttar ett tiotal partners i regionen. Nu är ett fokus den pågående migrantkrisen. Det är stopp för många desperata och utmattade familjer vid gränsen mot Mexiko och behoven är stora.

– Vi pratar om mamma, pappa, barn, mormor, farmor – alla. Det ger andra behov. De behöver bland annat blöjor, bröstmjölksersättning och allt annat som behövs i en familj, säger Charlotte Bergendal i en kommentar.

I media