Ny studie: Kvinnor stärks med lokalt drivna projekt i humanitära situationer

Människor både mår bättre och känner sig tryggare när lokalsamhällen får vara delaktiga i biståndsprojekt. Dessutom ges kvinnor en särskilt viktig roll. Det visar en ny studie som Svenska kyrkans internationella arbete har varit med och tagit fram.

Studien Learning from community-led resilience responses in the occupied Palestinian territories tar upp möjligheter och utmaningar med att driva lokalt ledda projekt som inkluderar kontantbaserat stöd som metod för att möjliggöra att utsatta byar i Palestina kan genomföra sina egna projekt. Syftet med de lokalt ledda projekten är just att lokalsamhällen ska få en chans att stärka sin förmåga att hantera förändringar och samtidigt fortsätta att utvecklas.

Svenska kyrkan och DanChurchAid (DCA) arbetar tillsammans med projektet Local 2 Global Protection (L2GP) som sedan 2015 gett kapacitetstöd till EJ-YMCA i Palestina. Studien som genomförts i nära samarbete med lokalsamhället visar att:

Nu vet jag att vi inte behöva vänta på att någon givare ska komma och lösa våra problem. Vi kan planera och hitta egna lösningar.

• stöd till att utkräva ansvar från tex myndigheter värderas högt
  • arbetssättet täpper till luckan mellan humanitära och utvecklingsprojekt, det så kallade nexus
  • när människor får möjligheten att implementera sina egna projekt så blir det inte bara kostnadseffektivt, det bidrar även till ökad sammanhållning och välmående
  • kvinnor ges en alldeles särskilt viktig roll
  • människors upplevelse av skydd stärks

Rapporten är skriven av Svenska kyrkans medarbetare Sofie Grundin, med bidrag från den oberoende konsulten Luna Saadeh.