Naisia pöydän ääressä ja sen keskellä mämmipaketti.
Foto: Annelie Tollerå

Mämmipäivä pappilassa

Publicerad Ändrad

Kahvintuoksu sekoittuu puheensorinaan vanhassa Hedvigin pappilassa Norrköpingissä. Ensin vaihdetaan kuulumisia sittenmaanantairyhmä alkaa suunnitella mämmipäivää.

Mämmipäivänä maistellaan mämmiä ja sitä voi ostaa myös kotiin vietäväksi. Ryhmäläiset tekevät leivonnaisia myyntiin. Arpajaisvoitoiksi tuodaan sukkia ja neuleita. Voisiko joku tehdä myös rahkapiirakoita?

Osa paastokampanjaa

Mämmipäivä on osa Ruotsin kirkon paastokampanjaa, jonka tuotto menee Act Ruotsin kirkon kautta mm. Ukrainaan sekä Turkkiin ja Syyriaan. Ryhmäläisistä tuntuu hyvältä saada olla tukemassa ihmisiä, joilla nyt on vaikeaa.
Mämmi kuuluu suomalaiseen pääsiäisenviettoon. Iris on kotoisin Pohjois-Karjalasta ja hänen äitinsä teki mämmiä kotona isossa pesuvadissa.

Mämmiä ja jäätelöä lapsille

Keskustelu jatkuu mämmin tekemisen vaiheista, maltaiden ja ruisjauhojen imellytyksestä mämmin kypsyttämiseen uunissa. Ja mitä valmiin mämmin kanssa sitten syödään, riittäkö maito, vai pitäisikö olla kermaa ja vielä sokeria makeutuksena? Lapset eivät aina alkuun pidä mämmin mausta; pääsiäisaskartelun yhteydessä on mämmi joskus tarjottu jäätelön kanssa. Anna kertoo taivaalliselta maistuvan pashan kuuluvan oman perheen pääsiäisperinteisiin. Monissa perheissä laitetaan rairuohoa kasvamaan ja pääsiäismunia maalataan koristeiksi.

”Virvon varvon…”

Eija, joka on kotoisin Imatralta, kertoo, että heillä oli palmusunnuntaina tapana virpoa pajunkissavitsoilla naapurustossa. ”Virvon varvon tuoreeks terveeks tulevaks vuodeks. Vitsa sulle, palkka mulle.” Palkaksi sai karkkia.
Pääsiäistä edeltävä pitkäperjantai oli aina todella pitkä päivä, siitä oltiin maanantairyhmässä yhtä mieltä. Mitään ei saanut tehdä: ei kuunnella radiota tai tehdä käsitöitä, ei lähteä kylään mummon luo. Kirkkoonkaan ei kumma kyllä silloin lapsuudessa lähdetty – vasta Ruotsissa ollessa on moni alkanut käydä pitkäperjantain jumalanpalveluksessa ja pääsiäismessussa, ja niistä on tullut osa omaa pääsiäisenviettoa.
Keskustelimme vielä hiljaisen viikon päivistä ja niiden eri luonteista. Liisa muisti kaikkien päivien tapahtumat. Korona-aika ja sota Ukrainassa kertovat pitkäperjantain kärsimyksistä omana aikanamme. Sairaus ja läheisen menetys voi tulla myös omalle kohdalle, ja siitäkin on monella kokemusta.

Rakkaus voittaa

Pääsiäinen avaa toivon siitä, että elämä ja rakkaus kuitenkin voittavat. Pääsiäinen ei ehkä omassa elämässä tule kerralla, vaan vasta vähitellen. Kevät on monelle eräänlainen käännekohta – aurinko alkaa paistaa ja lämmittää, räystäät tippuvat ja linnut laulavat. Mustasta mullasta nousevat sinnikkäät lumikellot, violetit krookukset ja keltaiset narsissit. Vaikka vielä voi tulla yöpakkasia, niin ollaan kuitenkin voiton puolella.

Anna Toivonen

Kaksi hyväntuulista naista pöydän ääressä.
Ansa Korkalainen ja Liisa Roivas. Foto: Annelie Tollerå