Malawi drabbat av kraftiga regn och översvämningar

Över 450 000 människor i södra Malawi har sedan i början av mars drabbats av kraftiga och ihållande regn vilket resulterar svåra översvämningar. Act Svenska kyrkan ger stöd i arbetet med att bistå de människor som drabbats.

Översvämningarna har tvingat mer än 31 000 människor lämna sina hem. De krafiga skyfallen slår hårt mot jordbruk och förstör hus. Situationen förväntas fortsättningsvis vara svår då mer regn och även åska väntas. Act Svenska kyrkan ger stöd i arbetet med att bistå de människor som drabbats med mat, skydd, sanitet, rent vatten och psykosocialt stöd.

Ett psykosocialt synsätt bygger på människors egen kraft att stötta varandra och återhämta sig vid kriser och katastrofer. Det bygger också på respekt för medmänniskan och kulturen man verkar i. När det fungerar som bäst får det människor att se sig själva som aktiva överlevare med handlingsutrymme, vilket bidrar till snabbare återhämtning.