Foto: Erik Cronberg/Karolinska Institutet

Hatten på för Ingrid le Roux

Ingrid le Roux har under sin livslånga läkargärning hjälpt hundratusentals afrikanska kvinnor att med egen kunskap och kraft förbättra sin egen och sina barns hälsa. Ikväll blev hon medicine hedersdoktor vid Karolinska Institutet.

Ingrid le Roux, läkaren och grundaren av organisationen Philani kan numera titulera sig medicine hedersdoktor. Hon promoverades ikväll vid Karolinska Institutets högtidliga ceremoni i Blå hallen, Stockholms stadshus.

- Det känns fantastiskt roligt! Det känns som att kvinnors och barns utsatta situation i många länder lyfts fram och uppmärksammas genom det här hedersdoktoratet, och det betyder väldigt mycket, säger Ingrid le Roux.

Hälsovård till utsatta kvinnor och barn

Ingrid le Roux startade Philani Maternal, Child Health and Nutrition Trust för snart fyrtio år sedan, med målet att ge hälsovård till utsatta kvinnor och barn i en kåkstad utanför Kapstaden.

I slutet av 1980-talet anställdes hon av Svenska kyrkans internationella arbete som sedan dess stött verksamheten ekonomiskt. Idag omfattar Philani flera hälsokliniker med mödra- och barnavård i Kapstadens kåkstäder.

Ta till vara kvinnors egen kunskap

I sin motivering lyfter Karolinska Institutet särskilt fram mentormamma-modellen som bygger på att kvinnor som själva uppfostrat barn under svåra omständigheterna i kåkstäderna får utbildning och kan fungera som stöd och förebilder för andra mammor. Det är en metod som tar till vara kvinnornas kunskap och erfarenhet och hjälpt tusentals mammor och barn till bättre hälsa.

Hoppas på mer resurser

Utnämningen till hedersdoktor har gett ytterligare uppmärksamhet åt Philani och mentormamma-modellen och under sin vistelse i Sverige kommer Ingrid le Roux hålla flera föredrag.

- Ja, det är glädjande. I förlängningen hoppas jag att uppmärksamheten leder till att vi kan få mer resurser till det här viktiga arbetet.

Vid promoveringen överlämnade Svenska kyrkans generalsekreterare Helén Ottosson Lovén  ett gåvobrev med pengar till mentormamma-projektet.

Livsviktiga hembesök av mentormammor

Var femte sekund dör ett barn som inte hunnit fylla fem år. Act Svenska kyrkan stödjer mentormammor som söker upp barnfamiljer i utsatta områden för att utbilda i frågor om hygien, nutrition, vaccination, familjeplanering och rätten till sin egen kropp.