Direktrapport från flyktingläger

Under vecka 12 rapporterar Svenska kyrkans internationella arbete direkt från Kakuma i Kenya, ett av världens största flyktingläger. I fastekampanjens slutspurt lyfter vi på plats arbetet som ger människor möjlighet att gå från att överleva till att leva.

Det är Lina Beutler och Ewa Almqvist från teamet för internationell kommunikation som reser ner för att rapportera inom ramen för fastekampanjen. Syftet är att berätta om livet i Kakuma och visa vilka effekter rätt stöd har för att människor ska återfå kontroll över sina liv, känna värdighet och hopp och gå vidare.

Påverka sin egen situation

Genom att arbeta med så kallat psykosocialt stöd ger Svenska kyrkans internationella arbete människor möjlighet att påverka sin situation. Insatserna i Kakuma handlar om allt från att erbjuda yrkesutbildningar, organisera stödgrupper och fritidsaktiviteter för barn och unga till att stödja fosterföräldrar till ensamkommande flyktingbarn.

-  Det känns fantastiskt att jag får möjlighet att knyta samman fastekampanjen på det här sättet. Jag vill ge människor möjlighet att se hur gåvorna används och att Svenska kyrkans församlingars arbete gör skillnad. Varje krona i kollekten och varje swishad tia är värdefull. Det finns hopp och det går att resa sig starkare efter en katastrof, säger Lina Beutler.

Rapportering i sociala medier

Svenska kyrkans internationella arbete var med och byggde upp Kakuma flyktingläger i norra Kenya 1992 tillsammans med Lutherska världsförbundet. I dag har lägret nära 200 000 invånare. Människor som har tvingats fly undan konflikt, våld, förföljelse, matbrist och brott mot mänskliga rättigheter från länder som Sudan, Sydsudan, Eritrea, Somalia, Uganda med flera.

Rapporteringen under vecka 12 går att följa på Instagram, Facebook och på webben.  Förhoppningen är att även kunna livesända på Facebook.