Biskopar i Tanzania kritiserar landets regering

Den lutherska kyrkan i Tanzania riktar i ett offentligt uttalande skarp kritik mot den tanzaniska regeringen för flera brott mot mänskliga rättigheter, och menar att konstitutionen behöver reformeras.

Biskoparna inom den evangelisk-lutherska kyrkan i Tanzania (ELCT) reagerar på den allvarliga situationen i landet, i fråga om minskat demokratiskt utrymme och inskränkningar av människors grundläggande fri- och rättigheter. I ett offentligt uttalande riktar de skarp kritik mot regeringen på flertalet punkter. De lyfter fram tydliga exempel på brott mot mänskliga rättigheter och behovet av att reformera konstitutionen.

Uttalandet lästes upp i några kyrkor under Palmsöndagen och har kommunicerats brett under påskfirandet i samtliga församlingar inom den evangelisk-lutherska kyrkan. Det har också spridits inom andra kyrkosamfund i Tanzanias kristna råd.

Kort sammanfattning av uttalandet:

Biskoparna i Tanzanias evangelisk-lutherska kyrka har i sitt uttalande formulerat tre viktiga utmaningar som de har bett församlingen att reflektera över och be för:

1. Samhälle och ekonomi
Biskoparna betonar utmaningar som den privata sektorn står inför, bland annat utbildning och kapacitetsbyggande, arbetslöshet bland ungdomar, markproblem samt behovet av att investera i små och medelstora företag på landsbygden.

2. Politik
Biskoparna lyfter betydelsen av demokrati och ”ren politik” som har styrt landet säkert även efter införandet av flerpartiet 1992. De insisterar tydligt på att regeringen, parlamentet och landet ska styras av konstitutionen och inte genom partipolitiska manifest.

De listar också pågående kränkningar av mänskliga rättigheter som kidnappningar, dödande och attacker mot politiker och medborgare; den allt svagare yttrandefriheten och andra rättigheter som att samlas i grupp eller att sprida information.

3. Gränsöverskridande frågor
Här listar biskoparna bland annat studielån på högre utbildningar, behovet av ett oklanderligt rättssystem, och att regeringen garanterar ett jämlikt skydd för alla medborgare – här lyfter biskoparna aktuella säkerhetsincidenter och kustmorden nyligen. De betonar behovet av att återinföra den nya konstitutionen och uppmanar alla landets medborgare att fredligt kräva detsamma.

Uttalandet i sin helhet publiceras här inom kort (på engelska).