Kyrka-idrott i Norrköping

Svenska kyrkan i Norrköping arbetar aktivt för att finnas och verka på olika områden i samhället. Ett av dessa områden är idrotten där kyrkan deltar och stöttar flera föreningar i form av bland annat matchvärdar, familjedag, konfirmandgrupp och samarbeten.

Tillsammans med lokala föreningar vill vi arbeta för en positiv idrottskultur. Vi jobbar för allas lika rätt och värde och för att bli respekterad för den man är. I ett lag är ingen den andra lik. Vare sig det handlar om fotboll, basket, hockey eller något helt annat så behövs olikheter. Svenska kyrkan är en viktig del av samhället och genom Kyrka & Idrott kan kyrkans verksamhet nå ut på nya platser där viktiga dialoger och spännande möten skapas.

Sponsringen sker i samverkan mellan Svenska kyrkan i Norrköping och olika idrottsföreningar som genererar en nära dialog och en ömsesidig nytta. Sponsringen innehåller därför inte bara ekonomiskt stöd utan också ett starkt samarbete mellan kyrkan och föreningarna. De viktigaste faktorerna i samarbetena är att kyrkan är närvarande och finns på plats samt att kyrkan och föreningarna utbyter aktiviteter med varandra. I samtliga föreningar och klubbar som Kyrka & Idrott samarbetar med erbjuds också hjälp i krisarbete vid behov.

En naturlig del av idrotten

Kyrka & Idrott präglas av Svenska kyrkans kärnvärden ”Närvaro - Öppenhet - Hopp” och ligger till grund för de samarbeten som utförs. På så sätt blir Svenska kyrkan en naturlig och viktig del i föreningarna och klubbarna. Visionerna är att kunna bidra till att varje människa får uppleva sitt liv som meningsfullt, erbjuda möjligheter till gemenskap, eftertanke, engagemang och samtal kring liv i tro och i tvivel samt ge rum för det hopp som kan bära genom tillkortakommanden och svårigheter och den tillit som gör det möjligt att leva.

Samarbeten

Kyrka & Idrott har samarbeten med dessa föreningar och klubbar i Norrköping.

IFK Norrköping

FK Norrköping är en av Sveriges mest anrika och framgångsrika fotbollsklubbar. Klubben bildades den 29 maj 1897.

Svenska kyrkan i Norrköping har samarbetat med klubben under lång tid och sköter tillsammans med IFK familjeläktaren vid Östgötaporten. Vid varje hemmamatch finns vi på plats och säljer hamburgare, håller i aktiviteter, gör ansiktsmålningar, sköter autografsignering och säljer souvenirer.​

Dolphins Norrköping

Dolphins Norrköping är ett basketlag med lång historia. Med ursprung i Hageby Ungdomsgårds IF bildades moderföreningen Hageby Basket den 8 maj 1963. 1992 ombildades föreningen på nytt, nu till Norrköpings Basketklubb (Dolphins).

Svenska kyrkan i Norrköping har ett nära samarbete med Dolphins och närvarar vid ett antal matcher varje säsong, både för damerna och herrarna. Vi hjälper till att sälja biljetter, möta människor och hitta på roliga aktiviteter. Vid fyra tillfällen per säsong håller vi aktiviteter i entrén.

Vita Hästen

Ishockeyklubben grundades 1967 under namnet IFK/IKS genom att lokalkonkurrenterna IFK Norrköping och IK Sleipner slog ihop sina ishockeysektioner. Laget kom i folkmun att kallas Vita Hästen. Smeknamnet blev så etablerat att klubben 1973 valde att göra det till sitt officiella namn.

Svenska kyrkan i Norrköping samarbetar med klubben och hjälper till vid matcherna samt hjälper till att hitta funktionärer. Vi finns också som ett stöd i arbetet med föreningens värdegrund.

Vargarna Speedway

Vargarna Speedway är Norrköpings eget speedwaylag. Laget bildades 1947 av Arne “Vargfar” Bergström drog igång speedwaysporten i Sverige efter engelskt mönster. Namnet “Vargarna” togs från textilfabriken Vargen.

Svenska kyrkan i Norrköping började ​samarbeta med Vargarna speedway under våren 2019. Vid säsongsstarten fanns dåvarande kyrkoherde Thomas Wärfman på plats och välsignande den kommande säsongen. Vi finns på plats och hjälper till där det behövs och möter människor.

Borgia

BK Borgia är en klubb som bildades 1941 av ett gäng fotbollsintresserade grabbar i stadsdelen Skarphagen i Norrköping. Skarphagen tillhör Borgs församling, och därför kom namnet Borgia till. Kubben tog snabbt upp bandy på programmet.

Svenska kyrkan i Norrköping har samarbetat med klubben under lång tid och vi finns på plats under två tillfällen under året, bland annat när det anordnas "Disco on Ice".

Eneby BK

Svenska kyrkan i Norrköping samarbetar med Eneby BK och deras satsning Fotboll för alla som arbetar för att alla, oavsett funktionsvariationer, ska kunna vara med och spela fotboll. Vi är med varje år på deras cup och finns på plats för att sprida information, hjälpa till och hålla i aktiviteter.

IK Sleipner

IK Sleipner är en idrottsklubb i Norrköping, bildad 27 april 1903. Klubben har genom åren bedrivit ett flertal grenar, så som bordtennis, bowling, boxning, bridge, brottning, cykel och tyngdlyftning. Numera är IK Sleipner enbart en fotbollsklubb och med bowling som en fristående sektion.​

Svenska kyrkan i Norrköping finns med som ett bollplank kring hur klubben kan driva sin verksamhet.

Smedby AIS

Smedby AIS fotbollsklubb från stadsdelen Smedby. Klubben grundades 1929 och har Östergötlands största ungdomsverksamhet med över 1500 medlemmar.

Svenska kyrkan Norrköping stöttar Smedby AIS ungdomsverksamhet.

Bli funktionär

Vill du bli funktionär inom Kyrka & Idrott? Läs mer i puffen längst ner på sidan.

Kontakt inom Kyrka & Idrott

Bli funktionär inom Kyrka & Idrott

Kyrka & Idrott medverkar vid ett stort antal evenemang varje år, i många olika klubbar, föreningar och förbund. För att kunna fortsätta att utveckla vår verksamhet på ett bra sätt behöver vi hjälp på de evenemang där vi närvarar. Vill du bli funktionär? Välkommen!

Att arbeta med Kyrka-idrott

Svenska kyrkan i Norrköping arbetar aktivt för att finnas och verka inom olika områden i samhället. Ett av dessa områden är idrotten där kyrkan deltar och stöttar flera föreningar i form av bland annat matchvärdskap, familjedagar, konfirmandgrupper och samarbeten.