Preliminära valresultat i Norrfjärden

Nyhet Publicerad

Nu är de preliminära valresultaten klara för Norrfjärdens församling och Luleå stift, och några mandat är förändrade i kyrkofullmäktige.

I årets kyrkoval slutade valdeltagandet i Norrfjärden på 21,65 procent, jämfört med landets rikssnitt i valdeltagande på 17,45 procent.

När rösträkningen var klar sent under söndagskvällen den 19 september stod mandaten något förändrade i Norrfjärdens församling. I kyrkofullmäktige står Socialdemokraterna kvar med 6 mandat, Centerpartiet ökar från 2 till 3 mandat, POSK (Politiskt obundna i Svenska kyrkan) minskar från 6 till 5 mandat, Sverigedemokraterna går från 1 mandat till 0 mandat och Visk (Vänstern i Svenska kyrkan) kliver in med 1 mandat.

Preliminärt resultat till kyrkofullmäktige i stiftet

Högst valdeltagande bland församlingar och pastorat i Luleå stift hade Hortlax församling med 28,75 procent (till kyrkofullmäktige). Ökade gjorde Älvsby församling med +0,35 procentenheter och Arjeplog-Arvidsjaurs pastorat med +0,34 procentenheter. Övriga hade ett lägre valdeltagande än 2017.

På flera håll har nya nomineringsgrupper fått mandat. Exempelvis har Bodenalternativet i Bodens pastorat (BBp) fått två mandat i Bodens pastorat. Vänstern i Svenska Kyrkans (ViSK) har fått mandat i alla sex församlingar där man är nya sedan 2017. Sverigedemokraterna (SD) har fått mandat i sex av åtta nya församlingar och tappar sitt mandat i Norrfjärdens församling. Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan (POSK) får mandat i samtliga fem nya församlingar, Centerpartiet (c) i samtliga två och Frimodig kyrka (FK) i samtliga tre.

Preliminärt resultat till stiftsfullmäktige

I valet till det regionala stiftsfullmäktige deltog 16,97 procent av de röstberättigade. Det är en minskning sedan valet 2017 (-2,13 procentenheter).

Störst ökning av mandat står Vänstern i Svenska Kyrkan (ViSK) för, med tre nya mandat. Miljöpartister i Svenska kyrkan De Gröna (MPSKDG) ökar med ett mandat och Himmel och Jord (HoJ), som ställer upp för första gången, får ett mandat. Arbetarepartiet - Socialdemokraterna (s) tappar två mandat. Tappar gör även Centerpartiet (c), Kristdemokrater i Svenska kyrkan (kr) och Fria liberaler i Svenska kyrkan (FiSK), vilket gör att FiSK inte längre kommer vara representerade i stiftsfullmäktige.

Personrösterna räknas först vid den slutliga sammanräkningen som påbörjas måndag den 27 september.

Den preliminära mandatfördelningen (2017 inom parantes):

Arbetarepartiet - Socialdemokraterna 21 (23)
Borgerligt alternativ 2 (2)
Centerpartiet 5 (6)
Fria liberaler i Svenska kyrkan 0 (1)
Frimodig kyrka 2 (2)
Himmel och Jord 1 (-)
Kristdemokrater i Svenska kyrkan 2 (3)
Miljöpartister i Svenska kyrkan 2 (1)
Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan 10 (10)
Sverigedemokraterna 2 (2)
Vänstern i Svenska kyrkan 4 (1)

Preliminärt resultat till kyrkomötet, från Luleå stift

I valet till det nationella kyrkomötet deltog 16,97 procent av de röstberättigade i Luleå stift. Det är en minskning sedan valet 2017 (-2,11 procentenheter).

Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan (POSK) ökar med ett mandat medan Borgerligt alternativ (BorgA) minskar med ett. Av de nya nomineringsgrupperna som ställde upp är det Vänstern i Svenska Kyrkan (ViSK) som får ett mandat.

Personrösterna räknas först vid den slutgiltiga sammanräkningen som påbörjas måndag den 27 september.

Den preliminära mandatfördelningen från Luleå stift (2017 inom parantes):

Alternativ för Sverige 0 (-)
Arbetarepartiet - Socialdemokraterna 7 (7)
Borgerligt alternativ 0 (1)
Centerpartiet 2 (2)
Fria liberaler i Svenska kyrkan 0 (0)
Frimodig kyrka 1 (1)
Himmel och Jord 0 (-)
Kristdemokrater i Svenska kyrkan 1 (1)
Miljöpartister i Svenska kyrkan 1 (1)
Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan 4 (3)
Sverigedemokraterna 1 (1)
Vänstern i Svenska Kyrkan 1 (-)

Här kan du läsa om de preliminära valresultaten i landet.