Välkommen att rösta!

För att kunna rösta i kyrkovalet måste du vara medlem i Svenska kyrkan, vara kyrkobokförd i en församling i Sverige (det innebär att du måste vara skriven i Sverige). Du skall ha fyllt 16 år senast på valdagen, 19 september 2021.

Observera att ditt val måste nå mottagaren i Sverige senast den 15 september, så kontrollera postgången till Sverige! I valpaketet, som du kan hämta hos din lokala utlandsförsamling, finns också närmare instruktioner om hur röstningen går till.

För att kunna brevrösta måste man ha sitt röstkort samt två vittnen som ska ha fyllt 18 år. Röstkorten skickades till den röstberättigades folkbokföringsadress under senare delen av augusti. Valkansliet i Uppsala kan på begäran skicka ett nytt röstkort elektroniskt till vår församling. Kontakta oss efter den 24 augusti. Det är först då det är möjligt att beställa röstkort.