Foto: Malin Wrigstad / IKON

Världsböndagen 1 mars 2019

I Norrahammars kyrka den 1 mars 2019 kl. 14:00 uppmärksammas världsböndagen genom en ekumenisk gudstjänst med temat "Välkomna, allt är färdigt".

Ekumenisk gudstjänst med temat ”Välkomna, allt är färdigt”. Programland: Slovenien.

Fika i Mariarummet efter gudstjänsten.

Temat kommer från Lukas 14 och handlar om att alla människor är inbjudna att delta i festmåltiden i Guds rike, men inte alla hörsammar inbjudan.

De slovenska kvinnorna vill påminna om att trots inbördes olikheter
får vi alla ta del av Guds kärlek och omsorg. Här finns ingen plats för diskriminering eller fördomar. Alla får vi ta emot Guds nåd utan förtjänst. Vi utmanas av de slovenska kvinnorna att rannsaka oss själva och fundera över vilka vi inbjuder och inkluderar vid festmåltiden.

Mer information finns på Sveriges Ekumeniska Kvinnoråds webbplats.

Välkomna!

Från solens uppgång till dess nedgång – samma gudstjänst firas runt hela jorden samma dygn den första fredagen i mars. Samma gudstjänst i Nya Zeeland, Australien, Asien, Afrika, Europa, Amerika ända bort till Hawaii. En syskonskara som omringar hela vår jord – i förbön för fred och kristen enhet. Böner beds på mer än 100 språk med början när gryningen kommer i Tonga och slutar 40 timmar senare i Alaska. I Sverige har vi varit med över 80 år – sedan 1931 – och samlas på ca 400 platser.

Sveriges Ekumeniska Kvinnoråd

Fredag 1 mars 2019