Någon spritar händerna i kyrkan.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Corona, RS och andra virus

Här kan du läsa vad som gäller för kyrkorna i Norra Gotlands pastorat. Informationen uppdateras löpande.

Pastoratet följer alltid rådande rekommendationer från Folkhälsomyndigheten och regionens smittskydd. Från den 9 februari 2022 släpps tidigare restriktioner.
Verksamheterna som varit vilande får starta upp igen - vilken lycka!

Självklart är alla välkomna till våra kyrkor och lokaler, och behöver du kunna hålla en större distans så tveka inte att be kyrkvärd eller personal om hjälp med placering så du kan känna dig trygg.

Det finns alltid handdesinfektion tillgänglig vid ingångarna i kyrkor och församlingshem - använd den eller tvätta händerna där det finns möjlighet, för din och andras skull även framöver.

Tänk på att hålla fortsatt fysiskt avstånd till andra. Stanna hemma om du har minsta infektionssymptom. Våra yngsta deltagare extra utsatta, då RS-viruset och andra förkylningsvirus härjar.

När vi firar mässa doppar prästen brödet i vinet och delar ut till var och en. Det går också bra att ta emot välsignelsen istället för bröd och vin.

Tillsammans tar vi ansvar!

Läs mer på folkhalsomyndigheten.se

Fortfarande gäller:

* Kom endast om du är symptomfri

* Tvätta händerna med tvål och vatten eller använd handsprit

* Visa hänsyn vid in och utgång till lokalen - håll avstånd!

Varmt välkommen att fira gudstjänst eller att boka dop, vigsel eller ett avsked.

vi finns här NÄR DU VILL PRATA

Vi finns här för dig som känner oro, är rädd eller ensam.Våra präster och diakoner erbjuder samtalsstöd och finns där för den som behöver prata. Kontaktuppgifter till alla präster och diakoner finns här.

Du kan också ringa jourhavande präst på 112. Telefonjouren är öppen alla dagar mellan kl 17-08. Svenska kyrkans chatt är öppen söndag till torsdag kl 20-24. Klicka här!

Om du har frågor eller funderingar kring coronaviruset så hänvisar vi till www.folkhälsomyndigheten.se eller ring 11313!

Kyrkoherde Martina: martina.akeson.wollbo@svenskakyrkan.se

Han ska befalla sina änglar att skydda dig var du än går.

Ps 91:11
Närbild på en psalmbok som ligger på ett stengolv.

Kalender för Gudstjänster och andra evenemang

Hitta din gudstjänst och andra aktiviteter i kalendern för Norra Gotlands pastorat! Det finns alltid en gudstjänst som passar dig! Prova gärna en annan kyrka än den du brukar gå i. I dagens måste-samhälle, behövs lite vara-påfyllning. Till kyrkan får du komma som du är, och låta själ och ande ta plats i gemenskap med flera.

Fira Gudstjänst eller andakt hemma

Vi fortsätter fira gudstjänst i kyrkorna men med extra stor omsorg. För dig som av någon anledning inte kan fira gudstjänst i kyrkan kan du göra det hemma istället - men på ett annat sätt. På den här sidan har vi samlat tips på hur du kan fira gudstjänst eller lyssna på en andakt.