Foto: Kristina B. Holmblad & Karolina Johansson

Vill du bli Svenska kyrkan i Oslos nya organist ?

Svenska kyrkan i Oslo söker en organist med både kör- och orgelintresse. Är du initiativrik, energisk, älskar att fira gudstjänst och att kommunicera med musik? Då hoppas vi att du söker tjänsten som organist i Svenska kyrkan i Norge.

Organist till Svenska Margaretakyrkan i Oslo

(100% tillsvidareanställning)
 I centrala Oslo har Svenska kyrkan en aktiv mötesplats i Svenska Margaretakyrkan. Gudstjänster, babycaféer, körer, samtalsgrupper och ett omfattande firandet av svenska högtider gör kyrkan till en central plats för Svenskar i Oslo.

Församlingens musikliv är stort och förhållandevis traditionellt. Högmässor, konsertserier och ett välbesökt Luciafirande är några betydelsefulla delar i musiklivet. Församlingen arbetar medvetet med att engagera många till delaktighet och i det arbetet spelar musiker och kyrkomusiken en viktig roll. Organisten ingår i ett arbetslag med många frivilliga och 12 anställda.

Kyrkorummet har en mycket uppskattad akustik och är eftertraktat som kyrkokonsertmiljö för några av Norges mest välmeriterade ensembler (t ex Det Norske Solistkor och Barokkanerne).

Nuvarande körverksamhet som organisten har ansvar för är dels en fyrstämmig kyrkokör (SATB), dels en kör (SSA) som arbetar projektinriktat.
Kyrkans instrumentbestånd är ett av Oslos bästa med tre förstklassiga orgelinstrument och en Bösendorfer-flygel. Orglarna är en 26-stämmig Zetterqvist från 1925, en 19-stämmig senbarock orgel i Silbermann-stil, byggd 2016 av Tomaž Močnik, samt en 5-stämmig kistorgel av Klop. Vi har ett nära samarbete med Oslo Internationella kyrkomusikfestival.

Foto: Sven-Åke Svensson

Vi söker dig som

• ... är initiativrik, energisk och älskar att kommunicera med musik och har ett engagemang i kultur och teologi.
  • ... har dokumenterad erfarenhet av kördirigering och ett genuint intresse av att utveckla och vårda gudstjänst och musik i en församling.
  •  ... har erkänd kompetens inom såväl liturgiskt som solistiskt orgelspel och är en god ackompanjatör.
  •  ... uppskattar att uppmuntra delaktighet av ideella och professionella på alla nivåer.
  • ... har en bredd i musikaliska preferenser och förmågor.

Arbetsuppgifter

•  Ansvara för musiken vid gudstjänster och kyrkliga handlingar i Margaretakyrkan
  • Leda och samordna församlingens egen konsertserie och församlingens delaktighet i stadens kultur- och musikfestivaler
  •  Leda två vuxenkörer
  • Utveckla arbetet med instrument- och vokalensembler till församlingens gudstjänstliv

Övrig information
Tjänsten är en tillsvidareanställning (lokal anställning).
Bostad finns tillgänglig och kan erbjudas till en marknadsmässigt mycket förmånlig hyra.

Tillträde:
Tillträde sker 1 januari 2021, eller efter överenskommelse.

Ansökan:
Sista ansökningsdag är 25 augusti 2020.
Ansökan sänds med epost till oslo@svenskakyrkan.se
Ansökan skall innehålla CV, personligt brev samt utdrag ur polisens belastningsregister.
Inledande intervjuer sker kontinuerligt via digital plattform. Uppföljande intervjuer på plats planeras till början av september.

Vill du veta mer?
Kontkata kyrkoherde Per Anders Sandgren mob: +47 97 03 14 92 eller sänd ett mail till peranders.sandgren@svenskakyrkan.se

Organist Benjamin Åberg på benjamin.aberg@svenskakyrkan.se

Piano

Sång och musik

Ljudet av toner träffar oss i kropp och själ.

Musik i Margaretakyrkan

Njut av musik i kyrkan med Oslos bästa akustik.