Information om coronavirusets påverkan på församlingens verksamhet

Här kan du läsa mer om de beslut församlingen fattat för att minimera risken för smittspridning i samband med gudstjänster och andra delar av kyrkans verksamhet.

Grunden för församlingens agerande är Folkhälsomyndighetens rekommendationer och riktlinjer från Svenska kyrkans nationella nivå och Luleå Stift. Nordmalings församling följer noga utvecklingen och uppdatera löpande informationen på den här sidan med fler åtgärder vid behov.

Mer information om coronaviruset och sjukdomen Covid-19 hittar du på 1177 Vårdguiden och Folhälsomyndighetens hemsida.

Social isolering ett hot mot den psykiska hälsan, ta därför hand om dina medmänniskor genom att regelbundet kontakta dem i din närhet som du vet sitter ensamma hemma.

2020-11-23 Begravningar får enligt de senaste restriktionerna ha maximalt 20 besökare. Alla begravningar i Nordmalings församling hålls för närvarande i Nordmalings kyrka.

2020-11-17 Utifrån de senaste restriktionerna och rekommendationer från Luleå stift pausar Nordmalings församling tills vidare all gruppverksamhet för såväl vuxna som barn tillsammans med fysiska söndagsgudstjänster.

Nordmalings kyrka kommer att hålla öppet på söndagar mellan 10.00 och 12.00 för bön, ljuständning och samtal. Maximalt 8 personer får samtidigt befinna sig i kyrkan.

Klockorna i Nordmalings kyrka kommer att ringa till eftertanke och bön på söndagarna. Fira gudstjänst hemma på egen hand eller genom att delta i en digital gudstjänst.

Församlingen kommer även fortsättningsvis att hålla dop och vigslar men antalet deltagare begränsas till 8 personer inklusive tjänstgörande personal. Ring vår expedition för detaljarad information om kyrkliga handlingar.

Det är tillsvidare inte möjligt att hyra församlingens lokaler för dopkalas, minnesstunder eller andra arrangemang.

Tidigare åtgärder under pandemin

Utökade regionala restriktioner

2020-11-11 Under hösten har vissa av församlingens verskamheter som riktar sig till vuxna öppnat upp under försiktiga former. Men utifrån de utökade regionala restriktionerna gör dessa verksamheter åter uppehåll tillsvidare. Samlingar och grupper som riktar sig till barn under 15 år kommer utifrån rekommendationerna att fortsätta som tidigare fram till ordinarie terminsavslutning.

Planerade gudstjänster söndag 15 november ställs in, istället håller kyrkan i Nordmaling öppet klockan 10.00–12.00 för enskild bön och ljuständing.

uthyrning och utlåning av lokaler stoppas tills vidare

2020-04-01 Det går under den pågående epidemin att hyra eller låna församlingens lokaler för minnesstunder, dopkalas, bröllopsfester eller andra arrangemang.

Antal deltagare i gudstjänster och andra samlingar begränsas

2020-03-27 Regeringen har beslutat att begränsa antalet deltagare vid sammankomster till 50 personer. Detta innebär att antalet deltagare vid församlingens arrangemang aldrig får överstiga 50 personer. Församlingen fattar utifrån det beslut om egna restriktioner som kan vara mera långtgående beroende på lokal och sammanhang.

Församlingens vuxenkörer tar paus

2020-03-18 En stor andel av medlemmarna i de båda körerna hör till någon av riskgrupperna och församlingen har därför tagit beslutet att tillsvidare ställa in övningar och uppsjungningar.

torsdagslunch, allsång och vissa gudstjänster ställs in

2020-03-17 Gruppen äldre är de som drabbas hårdast av den pågående Corona-smittan. Församlingen har därför beslutat att tills vidare ställa in eller minska antalet aktiviteter som i huvudsak samlar äldre personer. Aktiviteter som berörs är Torsdagsluncherna i Nordmalings församlingsgård och Allsången i Rundviks kyrka. Helgen 21 och 22 mars ställs också gudstjänsterna i Norrfors och Nyåker in. Den senaste informationen hittar du alltid i vår webbkalender.

Samlingar och gudstjänster på äldreboenden och vårdinrättningar inställda

2020-03-12 För att minska risken för smittspridning till boende och vårdpersonal ställs planerade samlingar på vårdinrättningar och äldreboenden tills vidare in.

Förstärkt hygien vid nattvard/mässa

2020-03-11 För att minska risken för smittspridning i samband med mässa gäller tills vidare att:

* Alla som tjänstgör vid nattvarden påminns före gudstjänsten om att försäkra sig om extra god handhygien genom nogrann handtvätt med tvål och varmt vatten samt - om det finns tillgängligt - användning av handsprit.

* Vi avstår från handhälsning eller annan kroppskontakt i samband med fridshälsningen. Den som önskar kan fridshälsa med lyft högerhand eller handen på hjärtat under det att fridshälsning utväxlas muntligt som vanligt. Detta pålyses av celebranten inför distributionen

* Vi avstår från att dricka direkt ur nattvardskalken. Prästen doppar brödet i vinet och räcker det till mottagaren.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Coronaviruset och Svenska kyrkans verksamhet

I nuläget fortsätter många av församlingarna med sina verksamheter och med att fira gudstjänst men anpassningar sker.

Nordmalings kyrka öppen för dig som söker stillhet

När omvärlden är orolig är det bra att få söka stillheten. Nordmalings kyrka kommer därför att vara öppen varje vardag 09.00–16.00, med undantag för om det är en begravning i kyrkan.

En kvinnlig diakon samtalar med någon vid fikabordet.

Samtal och stöd

Livet blir inte alltid som man tänkt sig. I Svenska kyrkan finns utbildad personal som lyssnar och ger stöd och råd. Du kan få stöd i allt från livsfrågor och sorg till våld eller andra problem i relationer, kontakt med myndigheter eller söka ekonomisk hjälp.

Församlings präster och diakoner