Predikan: 30 maj 2021

Nyhet Publicerad

Helga Trefaldighets dag 30/5/ 2021 Texter 1 årg , 5 Mos 6:4-9, Apostlagärningarna 2:24-35, Matteusevangeliet 11:25-27

Gud – Fader, Son och Ande

Hör Israel, Herren är vår Gud, Herren är en. Du ska älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta, med hela din själ och med all din kraft.

Den här söndagen heter Helga Trefaldighets dag eller Missionsdagen.

Treenigheten är inte så enkel att förklara. Men…ett barn sa en gång till mig när jag försökte... Det är som ett Kinderägg tre önskningar i en, en överraskning, något man kan leka med och choklad.

Treenigheten handlar om de tre utmärkande dragen i Gudomen, det sätt Gud uppenbarar sig som; Fadern-skaparen, Sonen-befriaren och Anden-livgivaren/livgiverskan.

Söndagen är början på en lång period, trefaldighetstiden, i kyrkoåret, som handlar om våra liv på trons vandring, eller på väg till tro. Min uppfattning är att det handlar om hur vi kan leva som människor och att det är en tillgång att ha en tillit och en tro på en Gud som vill oss väl.

Gammaltestamentets text från Femte Mosebok är en uppmaning till det judiska folket (på den tiden fanns inga kristna) att älska sin Gud. Som en påminnelse om uppdraget/påbudet skulle man föra det vidare i generationer och sätta upp det på sina dörrposter och /eller på sin arm och sin panna. En påminnelse om Guds närvaro och de bud Gud ålagt människan att följa. Mezuza – kallas den pergamentrulle med de ovan beskrivna orden. Den fästs vid Mezuzan (hebreiska för dörrpost) och tefillin kallas de bönekapslar och böneremsor som knyts kring armen och sätts i pannan.

I den judiska tron har sederna/riterna, sitt ursprung i lagen. De är viktiga i den judiska trosutövningen tillsammans med Lagen, Profeterna och Skrifterna ( i stort vår Bibels gamla testamente).

I den kristna traditionen enligt evangelisterna (Matteus 22:34, Markus 12:28 och Lukas 10:27) ger Jesus sin syn på hur bibeln kan sammanfattas i det dubbla kärleksbudet ”Du skall älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela din kraft och med hela ditt förstånd, och din nästa som dig själv”

Detta är ett sammandrag från dagens text från 5 Mosebok 6:5 och 3 Mosebok 19:18.

Jesus menar sig skärpa lagen genom att förenkla den och ger sin etiska undervisning i Bergspredikan, den längsta sammanhängande talet i nya testamentet som återfinns i Matteus kapitel 5-7. Många rörelser, även sekulära såsom fredsrörelsen och humanismen har inspirerats av den.

Helga trefaldighetsdagens budskap handlar om hur allt hör ihop; om hur Gud från tidernas början varit treenig som den kraft som alltid funnits och hur Jesus ger mänskligheten en nystart och hur Anden verkar i ett ständigt skapande av liv på jorden.

Flera texter för den här dagen berör djupet och visheten i detta men också vår mänskliga svårighet att förstå och helt och fullt kunna med vårt intellekt förklara.

Paulus skriver: ”O vilket djup av rikedom, vishet och kunskap hos Gud! Aldrig kan någon utforska hans beslut eller spåra hans vägar. Vem kan känna Herrens tankar?” (Romarbrevet 11:33)

I evangelietexten för dagen säger Jesus: ”Jag prisar dig Fader, himlens och jordens herre, för att du har dolt detta för de lärda och kloka och uppenbarat det för dem som är som barn” (Matteus 11:25)

I en annan av dagens texter får de elva lärjungarna uppdraget att gå ut i hela världen och sprida evangeliet om Jesus. (Missionsbefallningen Matteus 28:16) Alla får det trots sina tvivel…det står att några tvivlade.

Att tillåtas tvivla eller att som barn ta emot i glädje utan analyser och baktankar.

Att våga ha tillit till Gud (älska Gud av hela hjärtat) och att älska sina medmänniskor som sig själv, det är en bra beskrivning av vad ett hållbart sätt att leva sitt liv som människa på jorden.

Vi är inte så traditionsbundna som våra judiska vänner med det kristna kärnbudskapet uppsatt på våra dörrposter eller med lagen virad kring våra armar. Men jag tror att det finns en mänsklig nedärvd etisk kompass hos alla människor. Den formas på olika sätt genom sin sociala miljö och av den religiösa och kulturella kontext vi lever i. 

I den bibliska historien är de tre stora världsreligionerna Judendom, Kristendom och Islam beskrivna som nära besläktade med varandra. Abraham är stamfader både till judar och araber, den folkgrupp ur vilken Islam växer fram och Kristendomen har också sina rötter i Judendomen. 

I Europas historia , inte minst i Spanien och Andalusien i synnerhet där jag befinner mig just nu, finns ännu bevarat spår av en arabisk kultur. Under Morernas styre från början av 700-talet till upplösningen av kalifatet 1031 levde judar, muslimer och kristna i fredlig samexistens. Morerna värnade om den romerska civilisationens allra bästa sidor som religiös tolerans, vetenskap och filosofi, ingenjörskonst och kulturell förfining. På 900-talet växte tex Cordoba till den största och mäktigaste staden i hela Europa. Vi har mycket att tacka morerna för när det gäller kulturarvet. Som sagt under många år levde judar, muslimer och kristna sida vid sida utan några större motsättningar. 

Det skiljer en del i våra mänskliga uppfattningar om Gud men det finns mycket som förenar oss som människor, i vår tro och i vårt sökande. 

I en alltmer öppen och rörlig värld med möten och integreringar av olika kulturer och religiösa uppfattningar blir det viktigt att se mer till det som format oss och ha respekt och förståelse för andras uppfattningar. Vi behöver komma till en större tilltro till det som förenar oss och som är likheter som människor och inte fokusera på det som skiljer. I det uppdraget är det dubbla kärleksbudet en hjälp, både i tilliten till en högre kraft, i vår tradition uppenbarad som den treenige Guden, och ett sätt att se på varandra som medmänniskor med samma värde.

Tack Gud för att du uppenbarat detta för oss som är som barn!

Amen.