Predikan: 15 november

Nyhet Publicerad

Söndagen före Domsöndagen. 3 årg Lukas 17:20-30. Psalmer: 205, 314, 174, 323

Vaksamhet och väntan

Intet är som väntans tider…Det handlar det om 9 månaders väntan på att ett barn ska födas.

Den som väntar på nå´t gott väntar aldrig för länge. Det förstod jag aldrig som barn. Varför kunde tomten inte komma direkt på julaftonsmorgonen?.

Väntelista dvs reservplats till en utbildning

Väntan på svar efter en anställningsintervju

Väntan på svar på proven som togs på sjukhuset.

Du har nummer 143 i telefonkön hos Skatteverket.

Väntan är för de flesta av oss förknippat sedan barnsben på något negativt. Jag anar att det har något med tålamod att göra. Några av oss har inte utrustats med den begåvningen. Några av oss vill att det mesta ska hända NU.

På Jesu tid väntade man att Messias skulle komma. Gamla testamentets profeter hade utlovat att en frälsare, räddare, skulle födas och komma till världen med ett stort uppdrag.

Många gånger får Jesus från Nazareth frågan om han är den utlovade Messias. Dels för hans predikan men framförallt för vad de ser honom utföra. Johannes döparen ställde frågan direkt; är du den som ska komma eller ska vi vänta på någon annan? Jesus svarar som oftast undvikande; hänvisar till de tecken som ska uppenbara sig (med referens till profetiorna särskilt Jesaja), de fattiga får ett glädjebud, de fångna befrias, de blinda ser och de förtryckta får sin frihet.

Det är inte bara prat. Det är action. Ingen teori utan praktik.

Så när kommer Guds rike då – frågar Fariséerna. Och Jesus svarar. Inte så att man kan se det det. Var vaksamma. Man kan märka det. Guds rike finns inom er.

När jag läste Stefan Einhorns bok ”Konsten att göra skillnad – en bok om vårt stora ansvar.” får några år sedan, kände jag likheter med det som dagens texter tar upp – vikten av att vara vaksam och beredd till handling.

Einhorn är professor, överläkare vid Radiumhemmet och författare och föreläsare. Han har ett judiskt påbrå, hans båda föräldrar var cancerläkare och överlevare från Förintelsen. Einhorn själv beskriver sig som agnostiker, dvs en person som menar sig inte kunna uttala sig om det finns en Gud eller inte. Själv har han sagt att det inte går att utesluta att det finns en högre mening, en högre makt. Stefan E är en av grundarna till institutet för Social hållbarhet. Ett institut som ser som sin uppgift att ta fram tvärvetenskapliga forskningsresultat om hur människor kan samverka mer effektivt och hållbart.

Han menar i sin bok, och det med all rätta, att mänskligheten står inför fler hot än någonsin i historien. Vi känner igen dom: klimathotet men dess olika risker, risken för kärnvapenkrig som har kraften att utplåna allt liv på jorden, den tekniska utvecklingen på gott och ont, risken att den Artificiella Intelligensen tar kontrollen med oönskade och oöverblickbara konsekvenser. Föga anade han väl Coronapandemins konsekvenser vid bokens tillkomst.

Men han pekar också på de förbättringar som skett i världen. Mindre svält, högre levnadsstandard generellt, högre utbildningsnivå, längre livslängd. När människor samarbetar snarare än motarbetar varandra händer positiva saker. Alla kan medverka till att göra skillnad. Det är handlingen och inte tanken som räknas.

När människor vill och framförallt gör gott kan vi se spår av ett ursprung, en paradisisk tillvaro. Konsten att göra skillnad!

Enligt judendomen kommer Messias först då. Enligt Kristendomen har Messias redan kommit och banat vägen till en himmelsk tillvaro efter denna, och det paradisiska kan redan här och nu upplevas. I tiden efter Jesu död och uppståndelse väntade folket tålmodigt på att han skulle komma åter. Snart, om ett tag, när som helst – inget är som väntans tider. Men kanske är det på oss och vårt sätt att leva som det kommer an. Konsten att göra skillnad! Den konsten kan vi alla vara en del av. Det är nog vad predikan handlar om varje söndag. Om att följa Jesu exempel och gå i hans fotspår.

Psalm 174 
Herre när din dag är inne, uppenbarar du ditt rike.

Och i klarhet får vi skåda, hela skapelsen befriad

Vi skall se dig som du är