Predikan: 13 juni

Nyhet Publicerad

2 s e Tref 1 årg Sakarja 3:1- 7, Uppenbarelseboken 19:5-9, Lukasevangeliet 14:15-24 Psalmer 200:5-8, 249, 289

Kallelsen till Guds rike

Kanske har du liksom jag funderat över vad som menas med Guds rike?

Är det samma sak som paradiset - tillvaron före floden, eller himmelriket  - tillvaron efter döden.

Eller kan det vara en verklighet här och nu? Själva ”här-och-nu-livet”

Ja, för många upplevs ”här-och- nu -livet” som en berg o dalbana, eller som kast mellan himmel och helvete. Inte det ena eller det andra utan både ock. Man skulle kunna säga att det liknar en förälskelse eller livet i relation. Känslorna är väldigt intensiva och ibland är det underbart att leva, för att i nästa stund upptäcka att det behövs så lite för att börja tvivla på att det är sant eller kommer att bestå.

Ibland tar alla känslor och funderingar överhanden så att man glömmer njuta av det som är här och nu.

Oro och bekymmer tar över. Är allt bra blir man orolig för att det inte ska vara så för alltid.

Som bonden utanför Örebro konstaterade när han mötte en upprymd person som gladdes över det vackra sommarvädret. ”Vad härligt, solen skiner. Bonden svarade : Idag ja”

Så är det nog för de flesta av oss. Det växlar. Det är liksom livet.

Ingen av oss kan peka ut Guds rike, himmelriket eller paradiset. Jesus säger det också – spring inte efter dom som pekar hit och dit. (Lukas 17)

Det är som att han säger det rakt in i vår tid.

Vi är många som rusar hit och dit utan att riktigt finna tillfredsställelse eller meningen i våra liv.

Vi söker oftast något annat, vad det nu är. Kanske vi missar att leva nu. Meningen är att vi ska leva nu.

Någon sa: ”Alla dessa dagar som kom och gick. Inte visste jag att det var livet!

 


På Jesu tid hade man längtad efter den av profeterna utlovade Messias, befriaren. När de övertygade trodde att Jesus var den de väntat på, gjorde de sig beredda på att möta frälsningen och få uppleva Guds rike.

Några trodde att Guds rike var ett fysiskt rike som Jesus skulle upprätta på jorden. För andra var tron den att det skulle komma först efter döden, genom uppståndelsen som Jesus lovat.

När Jesus fick frågan sa han att Himmelriket finns inne i var och en av oss. Att Gudsriket kan anas redan här och nu.

Det är när ni uppfyller min faders vilja: när ni älskar varandra på ett sätt som gör avtryck och som får andra att vilja vara med. När vi förstår hur det var från början. Före floden.

 


I vår evangelietext idag får vi möta många ursäkter från de ”till festen inbjudna”.

Vi kan ana att liknelsen handlar om Gudsriket. Inte så sällan är det en måltid som det bjuds in till eller ett bröllop. Fest är det i vilket fall. Livets fest.

Visst är det märkligt att de som blivit inbjudna inte vill komma…! Dåliga ursäkter.

Så, då får andra chansen. Dom som har vett att tacka ja och uppskatta inbjudan, eller ska jag säga livet! Den fria viljan gör att vi kan säga ja eller nej. Ja eller nej till att göra något av livet.

Jag tror nämligen att det är det som Jesus menar. Inbjudan till Gudsriket handlar om att redan här och nu ta vara på ”dess dagar som kommer och går”.

Vem av oss har råd att slösa bort vårt liv och inte ta vara på det som alldeles gratis, av nåd, ges oss? Blott en dag ett ögonblick i sänder. Som Lina Sandell berg skriver i psalmen

Oavsett var man befinner sig finns det en möjlighet att uppleva något himmelsk.

Guds rike finns inom er. Det är när ni gör min himmelske faders vilja som det uppenbaras.

Att få grönska och bära frukt som vi ska sjunga om i den sista psalmen.

Så låt oss ta vara på den här dagen, upptäcka lite av Guds rike både i oss, i andra och runtomkring oss. 

Vi har fått en frihet, att säga ja eller nej, att förverkliga drömmar, en förmåga att se Guds kärlek som stranden, som gräset, vinden och vidden som vårt oändliga hem. Bara våra egna murar och galler sätter gränser för Guds kärlek. Den kärlek som sträcker sig till alla människor, folk och raser. 

Vad som kommer sedan vet ingen av oss men vi har en tro att det blir en fortsättning.

Så låt oss hjälpas åt att göra detta livet så himmelsk det bara går för de människor vi möter och delar livet med här på jorden, vår vackra blå planet.

Amen