Bäck I Bachspegeln

Fredag 8 februari, 19.00, Nacka kyrka. Eric Ericsons Kammarkör & Uppsala Kammarsolister uppmärksammar 100-årsjubilaren Sven-Erik Bäck.

I år är det 100 år sedan tonsättaren Sven-Erik Bäck föddes. Hans musik har följt Eric Ericsons Kammarkör ända sedan 1940-talet. Det vill vi i kören, under ledning av Florian Benfer, och tillsammans med Uppsala Kammarsolister fira med en musikalisk födelsedagsfest.

Och vilka skulle Sven-Erik Bäck velat ha som gäster på en sådan fest? Naturligtvis Johann Sebastian Bach, en naturlig inspiration för Bäcks egna motetter till kyrkoåret. Och när vi ändå är i Leipzig och hämtar Bach så tar vi med oss Felix Mendelssohn, som ju är den som kanske bidragit allra mest till att Bach fått ett evigt musikaliskt liv. För att på bästa sätt kunna genomföra denna hyllning kontaktade vi sedan våra kära stråkvänner i Uppsala Kammarsolister.
Välkomna till denna hyllningskonsert; från körlyrik till dramatisk kammarmusik!
Program:
J S Bach: Der Geist hilft unser Schwachheit auf, BWV 226
S-E Bäck: Dessa äro de som komma, ur Motetter för kyrkoåret
F Mendelssohn: Warum toben die Heiden, ur 3 Psalmer, Op. 78 *
F Mendelssohn: Sats 4, ur Fyra stycken för stråkkvartett, Op. 81
F Mendelssohn: Die Nachtigall, Op. 59
S-E Bäck: Våren
F Mendelssohn: Herbstlied, Op. 48 nr. 6
S-E Bäck: Visa
S-E Bäck: Stråkkvartett nr. 2
S-E Bäck: Natten är framskriden
F Mendelssohn: Ehre sei Gott in der Höhe

Biljetter 120 kr: beställs via roland.hallstener@telia.com, 073-040 88 16, församlingsexpeditionen, Gamla Värmdövägen 14a, samt från kl, 18 i kyrkan.