Tre påskliljor. Ett kyrkfönster i bakgrunden.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Tre församlingar

Svenska kyrkan Mölndal består av tre församlingar – Fässberg, Kållered och Stensjön – och har cirka 30 000 medlemmar. Förutom tre församlingar finns även Sjukhuskyrkan på Mölndals sjukhus.

Fässbergs församling

Sedan 1887 står Fässbergs kyrka på Baazberget. En helig plats där människor möts för att dela livet. Med en mångtusenårig tillit till Gud - som skapat universum, som befriat oss från döden och som aldrig lämnar oss ensamma - är det fortfarande här vi möts i lovsång och bön, oavsett hur livet är. Sprudlande, brokig, allvarlig, frågvis, förväntansfull. Så sträcker sig Fässbergs församling mot den framtid som väntar. I det liv som levs nu.

Kållereds församling

I Kållered har det i mer än åttahundra år firats gudstjänst i Kållereds kyrka. Kållereds församling önskar vara en växtplats där Guds kärlek får leda i mötet med de bofasta, de nyanlända och de som är på tillfälligt besök. I Kållereds församling finns Kållereds kyrka, Apelgårdens kyrka, Kållereds församlingshem (Matildasalen) och Livereds kapell (vid Livereds kyrkogård).

Konfirmander paddlar kanot.

Stensjön

I Stensjöns församling finns en stor öppenhet för att diskutera angelägna samhällsfrågor och mod att tala det som kan uppfattas som kontroversiellt. Navet i församlingslivet är högmässan klockan 10 varje söndag. Det finns också ett rikt musikliv där fler än 200 körsångare möts varje vecka i någon av de två kyrkorna, Stensjökyrkan och Fågelbergskyrkan.

Sjukhuskyrkan i Mölndal

Sjukhuskyrkan på Mölndals sjukhus vill vara ett stöd för dig som är patient, närstående eller personal. Verksamheten är ekumenisk.

Vår tro

Här hittar du centrala texter och länkar till vad som är den kristna tron. Här finns också länkar till studiegrupper i kristen tro.