Två svartklädda personer sitter och samtalar.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Samtalsstöd

I olika faser av livet kan du behöva en medmänniska att samtala med. I kyrkan finns både diakoner, präster och socionomer med utbildning för att samtala. Det är kostnadsfritt och sekretess gäller. Här hittar du uppgifter.

Samtalsstöd i olika faser i livet

• Om du mår psykiskt dåligt
  • Om du funderar på livet och/eller din relation
  • Om du har problem med personer i din familj eller på ditt arbete
  • Om du förlorat någon anhörig eller nära vän

Samtalsstöd går att få när du är ung, mitt i livet eller äldre. Alla samtal sker under tystnadsplikt och är gratis.

Längre ner på sidan hittar du kontaktuppgifter till präster och diakoner.

Olika samtalsstöd

En vuxen håller en ungdoms händer i sina.

Samtalsstöd Ungdomar

Samtalsstöd för ungdomar. Fågelbergskyrkan, Östra Falkgatan 9. Onsdagar 15.30, 16.30 och 17.30. Samtalen är för dig mellan 13-19 år och är kostnadsfritt. Ring och boka.

En manlig diakon och en kvinna samtalar vid ett bord och dricker kaffe.

Samtalsgrupp för anhöriga till demenssjuka

Stensjökyrkan varannan tisdag kl 10.00-12.00. Se tider i kalendern.

Mansgruppen i Stensjön

Mansgruppen är en samtalsgrupp för män i alla åldrar baserad på samtalsmetodiken VuxenDialog. Vi träffas varannan onsdag, jämna veckor, kl 19.15 i Glasbergsskolan.

Samtalsgrupp för kvinnor

Tisdagar (ojämna veckor) kl 18.30-20.30 i Stensjökyrkan, församlingssalen. Se kalendern för information. Vi samlas kring en enkel fika och samtalar om existentiella frågor, lyssnar reflekterar tillsammans.

Leva vidare-grupp

Varje termin erbjuder Svenska kyrkan Mölndal en Leva vidare-grupp för dig som har förlorat en närstående. Hör gärna av dig om du vill veta mer. Onsdagar kl. 10.00-11:30. Anmälan.

En man i rosa skjorta spelar tvärflöjt. En blå fågel sitter på en gren bredvid.

Sorg

När du drabbas av sorg har du möjlighet att samtal och möta andra i samma situation, där du kan dela dina upplevelser.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Stöd & Omsorg

För dig som behöver dela tankar och prata med någon. Vi kan också erbjuda samtal om din ekonomi eller stöd i kontakt med myndigheter.

På en klippa vid havet har en grupp personer slagit sig ner för att se på solnedgången.

Samtalsgrupp om sorg vid suicid

Samtalsgrupp om sorg efter att din närstående tagit sitt liv. Gruppen träffas vid sex tillfällen. Gruppen ordnas av sjukhusskyrkan och startar regelbundet under året.